حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تثبیت ۸.۷ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی مستعد تولید گرد و غبار
24 خرداد 1401 - 15:11
شناسه : 12399
6
مدیرکل دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: عبور از خشکسالی و مقابله با بیابان‌زایی با مشارکت آحاد جامعه، مدیریت مصرف آب، اصلاح روش‌های کشاورزی و فرهنگ زیستن در مناطق خشک امکان‌پذیر است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وحید جعفری افزود: بدون مشارکت مردم و تشکل‌ها و تنها از طریق اعتبارات دولتی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی پرهزینه خواهد بود.

وی با بیان این که امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با شعار عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در راستای مقابله با بیابان‌زایی از ابتدای انقلاب تا کنون ۸.۷ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی مستعد تولید گرد و غبار و طوفان‌های ماسه‌ای در کشور با اجرای پروژه‌های مختلف از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تثبیت شده‌اند.

جعفری نهال کاری، کنترل هرز آب‌ها، مدیریت چرای دام، و مالچ پاشی را از پروژه‌های اجرایی در این مناطق برشمرد و گفت: این عرصه‌ها اکنون به جنگل‌های دست کاشت یا بوته‌زارهای انبوه تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: از زمان احیای مناطق بیابان تا کنون، ۲.۳ میلیون هکتار عملیات نهالکاری در ۲۲ استان کشور انجام شده و به ویژه در سال گذشته و امسال نهالکاری با گونه‌های بومی ، سازگار و گون‌های بوته‌ای صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره مدیریت چرای دام در مراتع اذعان داشت: استراتژی مدیریت کوچ در مراتع مبتنی بر دانش بومی و تغییرات در برنامه کوچ عشایر اجرا می‌شود تا عشایر کمترین آسیب از خشکسالی را ببینند و کمترین آسیب را به مراتع وارد کنند.

وی در همین حال اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را از دیگر استراتژی‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان و تصریح کرد: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در بالا دست قنوات و چاه های آب موجب بهتر شدن وضعیت آب قنوات و آب‌های زیرزمینی می‌شود.

جعفری بیان کرد: ایران به علت قرار گرفتن در کمربند خشک در کره زمین، شرایط آسیب پذیرتری نسبت به مناطق مرطوب در زمینه خشکسالی و تخریب سرزمین یا بیابان‌زایی دارد و از این رو تنویر افکار عمومی، آگاهی عمومی و حساس‌سازی جوامعی که متاثر از پدیده بیابانی‌شدن هستند در اجرای پروژه‌ها ضرورت دارد.

وی از دست رفتن قابلیت‌های بیولوژیکی و حاصلخیزی خاک، شور و غیر حاصلخیز شدن اراضی، از بین رفتن جنگل ها و مراتع، و تغییر کاربری زمین را از عواقب بیابان‌زایی عنوان کرد و اظهار داشت: بیابان‌زایی به دلیل عوامل انسانی و سوء مدیریت منابع آبی و همچنین عوامل طبیعی و کاهش بارندگی رخ می‌دهد.

۱۰۰ میلیون هکتار در معرض بیابان‌زایی هستند

مدیر کل دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سطح بیابان‌های طبیعی کشور را حدود ۳۲ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تأثیر بیابان‌زایی قرار دارند.

وی ادامه داد:عرصه‌های بیابان‌های طبیعی از نظر زمین شناسی، خاک شناسی و پوشش گیاهی، مختصاتی دارند که به آن بیابان می‌گویند و این عرصه‌های طبیعی دارای قابلیت‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد هستند و می‌توانند کالاها و خدمات ویژه‌ای ارایه دهند، در حالی که بیابان‌زایی مقوله‌ای است که به تخریب سرزمین و نابودی اکوسیستم اشاره می‌کند و کارکردهای بیابان‌های طبیعی را ندارند.

وی اظهار داشت: این عرصه‌ها اغلب اراضی کشاورزی بودند که به علت آبیاری نادرست و کشت نادرست و انجام نشدن کشاورزی حفاظتی به اراضی لم یزرع تبدیل شده‌اند و در معرض فرسایش بادی و آبی قرار گرفتند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.