حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
راه‌اندازی سه مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان
10 خرداد 1401 - 15:49
شناسه : 12069
9
ناصر کرمی‌راد، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به مصوبه دولت در راستای احداث و راه‌اندازی ۳ مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان حداکثر طی دوسال گفت: همچنین در حال رایزنی هستیم تا از محل توسعه سواحل مکران نیز ۲ مرکز بازسازی ذخایر در سواحل سیستان و بلوچستان داشته باشیم.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های حاکمیتی و قدمت‌دار سازمان شیلات ایران بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان است، گفت: در کل دنیا از منابع آبزی برداشت‌های زیادی می‌شود و به همین دلیل پیش‌بینی شد که بازسازی ذخایر بتواند برخی از خسارت‌های وارد شده به این منابع را جبران کند.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، صیدهای غیرمجاز، تردد انواع و اقسام کشتی‌ها و شناورها، ورود پساب‌های شهری و روستایی، صنعتی، کشاورزی و فرسودگی سکوها و تجهیزات نفتی مستقر در دریا، گاها ورود پساب برخی از صنایع پتروشیمی مستقر در سواحل به دریا، خسارت‌های بسیار سنگین و جبران‌ناپذیری را به دریا وارد کرده و باعث کاهش شدید منابع دریایی علی‌الخصوص آبزیان شده‌است.

 دلایل کاهش ذخایر گونه‌ها

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: اکوسیستم‌ها در حالت طبیعی پایدار هستند و همه موجودات زنده آن در حالت تعادل زیست می‌کنند. بروز هرگونه پدیده غیرمعمول باعث ایجاد ناپایداری و برهم خوردن تعادل می‌شود.

به گفته وی به طور کل عوامل ایجاد ناپایداری به دو دسته تقسیم می‌‌شود. یک دسته شامل عوامل انسانی مانند برداشت غیر اصولی و صید غیر مجاز، آلودگی‌های نفتی و صنعتی، تخریب زیستگاه‌ها، تخریب مناطق، افزایش جمعیت و بیکاری و دسته دیگر عوامل غیر انسانی مانند تغییرات اقلیمی و خشکسالی، بروز بیماری‌ها، مزاحم‌های اکولوژیک و عوامل تهدیدکننده بیولوژیکی غیربومی.

وی اضافه کرد: همه این عوامل با ایجاد ناپایداری در اکوسیستم باعث کاهش ذخایر گونه‌ها، خطر انقراض نسل برخی از گونه‌ها، غالب شدن یک یا چند گونه و ایجاد اختلال در چرخه زیستی و شبکه غذایی می‌شود.

بازسازی ذخایر اقدامی مشترکی بین انسان و طبیعت است

کرمی راد تصریح کرد: بسیاری از عوامل ایجاد ناپایداری غیر قابل کنترل بوده و لذا بازسازی ذخایر همکار مشترکی بین انسان و طبیعت در جهت بهبود و افزایش توده زنده است. یعنی ماهی و سایر آبزیان در محیط‌های طبیعی و حفاظت شده تکثیر و پرورش داده می‌شوند و پس از طی مراحل رشد در سایزهای مختلف در دریا و منابع آبی رهاسازی می‌شوند. با این اقدامات به نوعی جبران کاهش ذخایر، افزایش ذخایر گونه‌های خاص، استمرار صید پایدار و در نهایت حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۰ به بعد فعالیت بازسازی ذخایر را به صورت رسمی شروع کرد و اقدامات ارزشمندی انجام داد. در حال حاضر در کشور ۱۴ مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان دولتی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که وظیفه تکثیر و رهاسازی بیش از ۳۰ گونه آبزی را به‌ عهده داشته است. از این تعداد ۹ مرکز در حوزه دریای خزر، یک مرکز در حوزه خلیج فارس و عمان  و ۴ مرکز در آب‌های داخلی کشور فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص سواحل جنوبی در خلیج فارس و دریای عمان که قابلیت کشاورزی و دامداری ندارند و حتی صنعتی نیز نیستند، معیشت اکثر مردم شریف ساحل نشین ما از دیرباز به دریا و منابع آبزی آن وابسته بوده است و با توجه به شرایط خاص منطقه خلیج فارس و دریای عمان و تنوع وسیع گونه‌های آبزی و افزایش جمعیت ساحل نشین و متعاقب آن افزایش فشار بر ذخایر آبزیان دریایی در کنار سایر عوامل ایجاد ناپایداری همچون تردد انواع شناورهای تجاری، کشتی‌های غول‌پیکر کانتینر بر، نفتکش‌ها، تردد انواع شناور های نظامی، سکوها و اسکله‌های نفتی، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها، تخلیه آب توازن کشتی‌ها و غیره نیازمند توجه ویژه‌ای برای صیانت و حفاظت از ذخایر آبزیان است.

راه‌اندازی ۳مرکز بازسازی ذخایر آبزیان طی دوسال

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران و حمایت‌های دولت در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان هرمزگان مصوب شد ۳ مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان حداکثر طی دوسال احداث و راه اندازی شود و همچنین در حال رایزنی هستیم تا از محل توسعه سواحل مکران نیز ۲ مرکز بازسازی ذخایر در سواحل سیستان و بلوچستان داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار تمامی این اقدامات قطع به یقین فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی می‌تواند نقش بسیار اساسی و کلیدی در حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منطقه داشته باشد.

کرمی راد اضافه کرد: حدودا ۱۸۰۰ کیلومتر خط ساحل در جنوب و ۷۰۰ کیلومتر خط ساحل در شمال کشور وجود دارد که در کنار اقدامات بازسازی ذخایر آبزیان توسعه، تجهیز و تقویت یگان حفاظت‌ منابع آبزیان شیلات ایران به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری هم از ضروریات مهم و اجتناب ناپذیر است که باید به آن هم توجه ویژه‌ای صورت پذیرد.

رهاسازی ۳۱۴ میلیون قطعه از انواع آبزیان در سال ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات کشور در پایان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۳۱۴ میلیون قطعه انواع آبزیان در منابع آبی مختلف کشور رها سازی شده است که ۲۲۰ میلیون آن ماهی سفید و در دریای خزر بود و از ۵۰۰ میلیون قطعه هدف برنامه، ۶۳ درصد آن محقق شد. این کاهش عملکرد نسبت به سال ۱۳۹۹ با رهاسازی ۴۲۴ میلیون قطعه و تحقق ۸۹ درصدی برنامه بیشتر بخاطر کاهش نزولات جوی، تغییرات شرایط آب و هوایی در فصل تکثیر آبزیان مناطق مختلف کشور بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.