حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
رشد 44 درصد عرضه دام به کشتارگاه‌ها به بهای فلج شدن دامداران
29 شهریور 1399 - 14:16
شناسه : 4075
7

به استناد آمار تعداد دام‌ها در بهار امسال نسبت به بهار گذشته تغییری نداشته، اما تولید گوشت در کشتارگاه‌ها 44 درصد افزایش دارد، روانه شدن دام به کشتارگاه به‌دلیل گرانی خوراک و سیاست‌های نامناسب صادرات و واردات دلیل این تناقض است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، طبق گزارش […]

ارسال توسط :
پ
پ

به استناد آمار تعداد دام‌ها در بهار امسال نسبت به بهار گذشته تغییری نداشته، اما تولید گوشت در کشتارگاه‌ها 44 درصد افزایش دارد، روانه شدن دام به کشتارگاه به‌دلیل گرانی خوراک و سیاست‌های نامناسب صادرات و واردات دلیل این تناقض است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، طبق گزارش مرکز آمار ایران، میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور، تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته 44 درصد افزایش داشته است.

بررسی آمار و ارقام مربوط به تعداد دام‌های موجود در دامداری‌ها نشان می‌دهد که تعداد دام‌ها در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تغییری نداشته، اما افزایش فعلی گوشت کشتارگاه‌ها از کجا ایجاد شده است؟

این گزارش تأثیر بالابودن قیمت قیمت نهاده‌های دامی، سیاست‌های صادرات و واردات کشور و ارز 4200 تومانی را که به رشد چشم‌گیر تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها منجر شده است، بررسی می‌کند.

نگاهی به آمار تعداد دام سبک و سنگین موجودی دامداری‌های کشور نشان می‌دهد، تعداد این دام‌ها در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته و تقریباً یکسان بوده است.

بنابر آمارهای سایت مرکز آمار در خرداد سال 98 تعداد گوسفند و بره موجود درکشور 47 میلیون و 286 هزار رأس و تعداد بز و بزغاله 17 میلیون 455 هزار رأس بوده است.

تعداد این دام‌ها برای خردادماه امسال به ترتیب 47 میلیون 327 هزار رأس 16 میلیون و 954 هزار رأس است. همین آمار برای تعداد دام سنگین کشور در زمستان سال گذشته 4 میلیون و 786 هزار  و در بهار امسال 4 میلیون 919 هزار رأس بیان شده است. از آنجا که آمار تولیدات دام سبک و سنگین کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین افزایش 44 درصدی تولید گوشت در کشتارگاه‌ها را در جایی دیگر باید جستجو کرد.

قیمت بالای نهاده‌ها تولیدکنندگان را مجبور به کشتار دام کرده است

افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آنها در بازار یکی از دلایلی است که رشد 44 درصدی تولید گوشت کشتارگاه‌ها نسبت به سال گذشته را باعث شده است. این افزایش قیمت بی‌ضابطه موجب شده تولیدکنندگان از روی ناچاری و به اجبار برای کاهش هزینه‌ها، بخشی از دام را به کشتارگاه بفرستند.

این اتفاق نه تنها زیان تولیدکنندگان و خارج شدن آنها از عرصه تولید را در پی دارد؛ بلکه کشور را هم با کمبود تولید گوشت در آینده مواجه خواهد کرد که جبران آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. مشابه اتفاقی که در پی افزایش قیمت نهاده در صنعت مرغ رخ داد و منجر به معدوم شدن تعداد زیادی جوجه یکروزه توسط مرغداری‌ها شد.

فاصله چند برابری قیمت مصوب نهاده‌ها با قیمت آنها در بازار آزاد

در حال حاضر قیمت برخی از نهاده‌های دامی در بازار آزاد به دو یا چند برابر قیمت مصوب رسیده است؛ چنانکه بنابر اعلام  مدیر عامل اتحادیه دامداران، قیمت مصوب هر کیلوگرم جو یک هزار و ۵۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است؛ اما قیمت کنونی هر کیلوگرم جو در بازار آزاد به ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا به ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومان رسیده است.

در این شرایط دامداران نیز چاره‌ای جز تهیه نهاده با قیمت‌های بالا را ندارند؛ چون دام منتظر پایین آمدن قیمت‌ها نمی‌ماند. همین مسئله موجب شده است تا تولیدکنندگان عطای تولید را به لقای آن بخشیده و دام خود را راهی کشتارگاه کنند.

ارز 4200 به نام تولیدکنندگان و به کام واسطه‌ها

شرایط به وجود آمده در بازار نهاده‌ها در حالی است که این نهاده‌ها با ارز 4200 وارد می‌شوند و باید دامداران آنها را به قیمت بسیار پایین‌تری دریافت کنند، اما نهاده‌های یارانه‌ا‌ی هیچگاه به دست دامداران نمی‌ر‌سد و این یارانه نصیب سودجویان و دلالان می‌شود.

در همین زمینه رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور اظهار داشت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام تولیدکننده اما به کام عده‌ای دیگر است. بنابراین ما موافق هستیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، چرا که این ارز نصیب تولیدکننده نمی‌شود و کسان دیگری سود آن را می‌برند».

به هم‌ریختگی شدید بازار نهاده‌های دامی و سودجوئی تعداد اندکی واردکننده در حالی رخ داده است که اولاً دولت وظیفه نظارت بر بازار را به‌عهده دارد و نباید اجازه چنین سوء استفاده‌های کلانی را بدهد. ثانیاً دامداران و تولیدکنندگان محصولات دامی نیز جولان دلالان و واردکنندگان سودجو در بازار نهاده‌ها را بارها فریاد زده‌‌اند، اما تاکنون این داد و فریاد‌ها به جایی نرسیده است.

در کنار این موارد کارشناسان نیز بار‌ها ضرر وجود ارز 4200 و رانت حاصل از آن را گوشزد کرده‌اند که برای آن هم گوش شنوایی وجود نداشته است. با این اوصاف دیگر تولیدکننده نه تنها انگیزه‌ای برای تولید ندارد که توانی نیز برای سرپا نگه داشتن تولید نخواهد داشت.

سودجویی دلالان، تولیدکننده و مصرف‌کننده را متضرر کرده است

یکی دیگر از دلایل این افزایش تولید گوشت در کشتارگاه‌ها، ممنوعیت صادرات دام است. وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز همواره مانع صادرات دام توسط دامداران و تولیدکنندگان می‌شود.

مسئله‌ای که انتقاد شدید تولیدکنندگان را به‌همراه داشته است؛ چرا که این ممنوعیت ضربات زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده، به‌علاوه با وجود ممنوعیت صادرات و ضرر تولیدکنندگان، قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده همچنان بالاست و تغییر چندانی نداشته است.

در همین زمینه منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور گفت: «دلیل ممنوعیت صادرات، بالا بودن قیمت گوشت در بازار داخل عنوان می‌شود اما می‌بینیم که تفاوت قیمت بین دام زنده و آنچه در بازار عرضه می‌شود بسیار بالا است که عمدتاً به‌واسطه حلقه‌های واسط و سودی که این افراد دنبالش هستند، است».

ممنوعیت صادرات باعث حراج دام دامداران

ممنوعیت صادرات دام در حالی است که تولیدکنندگان دام زیادی برای عرضه داشته و به‌دلیل کاهش تقاضا، خریداری برای آنها وجود ندارد. در این شرایط واسطه‌ها و دلالان و همچنین کشتارگاه‌ها، دام تولیدکنندگان را که به‌دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت گوشت دام مجبور به فروش آن هستند را با قیمت کم خریداری می‌کنند و از این طریق سود زیادی به جیب می‌زنند. به‌طوری‌که رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام می‌گوید، دامداران دام‌های خود را با چک‌های بین چهار تا ۶ ماه به کشتارگاه‌ها می‌فروشند و در واقع دست به حراج دام‌های خود زده‌اند. این مسئله ضرر و زیان زیادی را متوجه تولیدکنندگان کرده است؛ ضمن اینکه این شرایط می‌تواند باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان و در نتیجه ضربه به تولید و خودکفایی کشور شود.

واردات گوشت قرمز با وجود مازاد تولید داخل

با وجود میزان مازاد دام در کشور، واردات گوشت نیز مزید بر علت شده و رمق تولیدکنندگان را گرفته است. به‌طوری‌که سال گذشته با وجود نیاز کشور به 20 هزار تن گوشت قرمز که مابه‌التفاوت تولید و مصرف را تشکیل می‌دهد، 130 هزار تن گوشت و عمدتاً نیز با ارز 4200 وارد کشور شده است.

احمد مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: «در سال گذشته برخی واردکنندگان با ارائه اطلاعات غلط به شورای امنیت ملی در مورد به خطر افتادن تأمین نیاز بازار به گوشت قرمز به‌دلیل تحریم‌ها، مجوز واردات بیش از نیاز گوشت گرم و منجمد دریافت کردند، به‌نحوی که فقط در یک مورد با صدور مجوز شرکت پشتیبانی امور دام را ناچار به واردات ۴۰ هزار تن گوشت منجمد کردند».

بنابراین به نظر می‌رسد رشد تولید گوشت قرمز کشتارگاه‌ها به‌واسطه سودجویی واسطه‌ها و دلالان و به قیمت نابودی تولید و تولیدکنندگان در حال رخ دادن است و در این شرایط متولیان و سیاست‌گذاران باید تصمیم جدی در این حوزه اتخاذ کنند تا جلوی ضرر و زیان تولیدکنندگان و از بین رفتن دستاوردهای تولیدی کشور را بگیرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.