حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مجاز بودن کشت برنج تنها در استان‌های شمالی کشور
31 فروردین 1401 - 14:05
شناسه : 11298
3
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به درجه بالای حرارت و میزان تبخیر در خوزستان، ​کشت برنج در این استان، نیازمند حدود ۲۲ تا ۲۸ هزار متر مکعب آب در هر هکتار است که این رقم، بیش از ۳ تا ۵ برابر استان‌های شمالی کشور است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس علیرضا مهاجر با تأکید بر تداوم ممنوعیت کشت برنج در خوزستان، اظهار داشت:​ وزارت جهاد کشاورزی به غیر از استان‌های شمالی به هیچ استانی مجوز کشت برنج نداده است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف بیش از 22 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار کشت برنج در خوزستان، تصریح کرد: این رقم در شالیزارهای استان گیلان 4000، استان مازندران 6000 و در استان گلستان 8000 متر مکعب در هر هکتار است.

خدارحم امیری‌زاده،​ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: در حوزه آبریز کرخه،​ دز و کارون کشت‌های آب بر ممنوع است و کشت‌های جایگزین انجام می​​‌گیرد.

امیری‌زاده با بیان اینکه بیش از 200 هزار بهره‌بردار در این استان وجود دارد اضافه کرد: امسال با بیش از 38 درصد کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم و باید این کمبود را مدیریت کرد. همچنین در استان‌های بالادستی نیز که بیش از 90 درصد آب مورد نیاز خوزستان از آنجا تأمین می‌شود 45 درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور، امنیت غذایی است، تصریح کرد: سال گذشته مشکلاتی در تأمین نهاده‌ها وجود داشت و امسال‌برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات صورت گرفت، ولی به بحران آب برخوردیم.

امیری‌زاده گفت: مدیریت مصرف آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین الگوی کشت و تغییر نحوه مصرف آب بر همین اساس انجام می‌شود و در این زمینه،​ می‌توان به توسعه شبکه‌های سیستم‌های آبیاری و فروش حجمی آب اشاره کرد.

در شرایط فعلی،​ کشاورزان استان خوزستان انتظار دارند همانگونه که دولت مصمم به اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج است به همان اندازه به وعده‌های حمایتی و تشویقی خود برای حل مشکلات کشاورزان عمل کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.