حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای روش مدیریت تلفیقی محصول در ۱۰۰ هکتار شالیزار در مازندران
17 مرداد 1402 - 14:53
شناسه : 18084
3
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور از اجرای دستورالعمل علمی تولید برنج سالم با استفاده از روش مدیریت تلفیقی محصول در ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای استان مازندران در سال جاری خبر داد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، در جریان برگزاری پنجمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات، شهرام نعیمی در جمع خبرنگاران گفت: این دستورالعمل امسال در شالیزارهای هفت شهرستان استان مازندران و با مشارکت ۴۶ کشاورز پیشرو با هدف تولید برنج سالم، کاهش هزینه‌های تولید و بهبود دشمنان طبیعی آفات در مزارع به اجرا درآمد.
وی افزود: در این دستورالعمل از آفت کش های شیمیایی استفاده نمی‌شود بلکه برای مبارزه با آفات، روش‌های غیر شیمیایی همچون تله یا توری‌ها و برای کنترل بیماری‌ها ترکیبات زیستی بکار می‌رود.
نعیمی با بیان این که این دستورالعمل امسال در کشت دوم برنج نیز اجرا می‌شود، اظهار داشت: بیشترین دغدغه‌ها در تولید برنج در کشت دوم است، زیرا کشاورزان برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج، باره و باره از آفتکش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد سال گذشته این دستور العمل در دو اراضی ۱۰ هکتاری از شالیزارهای مازندران به صورت پایلوت اجرا شد و تولید برنج سالم بدون استفاده از آفتکش‌های شیمیایی صورت گرفت بدون آن که عملکرد کاهش یابد.
نعیمی در همین حال تصریح کرد: هدف مدیریت تلفیقی محصول این نیست که استفاده از آفتکش‌های شیمیایی در مزرعه به صفر برسد و اگر بر اساس شرایط، ناچار شویم به عنوان آخرین راه حل یا گزینه از آفتکش شیمیایی استفاده خواهد شد.
وی افزایش سهم مدیریت تلفیقی آفات یا مدیریت تلفیقی محصول و ارتقای سلامت غذایی را از برنامه‌های موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در اراضی زراعی، باغی و گلخانه‌های کشورعنوان و اظهار کرد: با افزایش آکاهی مردم در مورد مضرات آفتکش های شیمیایی، برنامه توسعه سطح گلخانه‌های کشور و حساسیت بازارهای جهانی در زمینه باقیمانده سموم در محصولات توسعه، ما به عوامل کنترل بیولوژیک و روش‌های غیر شیمیایی برای تولید محصولات سالم نیاز داریم.
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی برای مهار عوامل خسارت‌زای گیاهی، پایش، ردیابی، تعیین پراکنش، مدل‌های پیش آگاهی را از وظایف و برنامه‌های این موسسه نام برد و گفت: در این موسسه اقداماتی همچون پایش و مدیریت باقیمانده آفتکش‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی و ردیابی این آفتکش‌ها در محیط و آب و خاک، تهیه و به روز رسانی حد مجاز باقیمانده آفتکش‌های شیمیایی، تکنیک‌های سمپاشی، بهبود کارایی سمپاش‌ها و روش‌های سمپاشی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اثرات تغییرات اقلیم در بروز آفات و بیماری‌ها اذعان داشت: اقلیم‌ها، اکوسیستم‌ها و نظام‌های کشت در حال تغییرند که موجب پیدایش، طفیان و شیفت آفات می‌شود و این موسسه همه این مسایل را بررسی می‌کند.
نعیمی ادامه داد: ردیابی و پایش عوامل خسارت زای تازه وارد، قرنطینه ای و مهجم و نگهداری استاندارد مجموعه منابع ژنتیکی در حوزه گیاهپزشکی از دیگر وظایف این موسسه است.
وی با بیان این که معرفی آفتکش‌های جدید و کم خطر توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ما به دنبال تنوع بخشی به سبد آفتکش‌های کشاورزی هستیم که کم خطر، غیر شیمیایی، بیولوزیک و گیاه پایه‌اند.
نعیمی دانش بنیان کردن این موسسه را از دیگر برنامه های این موسسه دانست و گفت: در حال حاضر ۹ شرکت دانش بنیان و یا شرکت هایی که در حال دانش بنیان شدن هستند در این مجموعه مستقرند.
وی به انتقال دانش فنی توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: سال گذشته ۲۴ قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی، گلخانه های و کشت و صنعت ها داشتیم که موجب جلوگیری از خروج ارز شد.
نعیمی امنیت غذایی، ایمنی سلامت غذا و تنوع زیستی را از اهداف و ماموریت‌های عمده این موسسه نام برد و گفت: این موسسه با ۳۰۰ عضو هیات علمی و محقق، ۱۱ بخش ستادی و ۲۸ بخش گیاهپزشکی در مراکز استانی در سراسر کشور فعالیت می‌کند.
وی در همین حال تأکید کرد: اگر فعالیت و تحقیقات این موسسه نبود حداقل خسارت ۳۵ تا ۴۰ درصدی به بخش کشاورزی وارد می‌شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.