حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 29 شوال 1445 Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4491 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
احداث ۶۷ درصد از گلخانه‌های کشور به شکل خود اجرایی
07 تیر 1402 - 20:19
شناسه : 17419
3
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۶۷ درصد از گلخانه‌های کشور به شکل خوداجرایی احداث شده و باید کاری کنیم که سایر بخش‌ها نیز در این زمینه فعال شوند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمدمهدی برومندی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران باغبانی سراسر کشور در استان قزوین با بیان این مطلب افزود: بیشتر اقشار مردم به احداث گلخانه علاقه دارند و لازم است که ما آن‌ها را هدایت کنیم.
وی اضافه کرد: گلخانه به ارتقاء بهره‌وری و تولید کمک می‌کند و باید این اصل را بپذیریم که باید از ظرفیت گلخانه‌ها کمک بگیریم.
برومندی بیان داشت: باید با تکنولوژی روز دنیا مصرف آب در گلخانه‌ها را بهینه کرده و کاهش دهیم.
این مسئول در ادامه به شناسنامه‌دار کردن باغات و تولید اشاره کرد و گفت: امروز دنیا از ما نمی‌پذیرد که محصول به هر شکل و شیوه‌ای تولید و صادر شود، رعایت استانداردهای دنیا بسیار مهم است؛ کار باید به جایی برسد که اگر کسی یک میوه را پیدا کرد بتواند ردگیری کند در کجا و توسط چه کسی تولید شده است.
برومندی تأکید کرد: شناسنامه‌دار کردن باغات و گلخانه‌ها باید با جدیت دنبال شود و به صورت هفتگی گزارش داده شود که مدیر باغبانی هر استان چندهکتار را شناسنامه‌دار کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به بحث حکمرانی و مدیریت آب پرداخت و گفت: متأسفانه آبیاری زیرسطحی مورد غفلت واقع شده است و بارها مشاهده شده در بیشتر استان‌ها در فصل گرم سال از آبیاری بارانی استفاده می‌شود.
برومندی اضافه کرد: در برخی از استان‌ها ۲۷ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی اجرایی شده و موفق بوده‌اند که باید الگوی سایر استان‌ها باشد.
این مسئول ادامه داد: در چندسال اخیر کمتر از نیم درصد پروژه‌های تحقیقاتی ما به رقم و پایه و مسئله آب پرداخته شده است، البته مشکل از تحقیقات نیست بلکه این ما هستیم که از محققان درخواست نکردیم.
برومندی با بیان اینکه موضوع آینده پژوهی و ارتقاء بهره‌وری بسیار مهم است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیم مثل آفات نوظهور و کاهش منابع آبی باید مخاطرات حوزه باغی شناسایی شود و برای پایداری تولیدات باغبانی سیاست‌گذاری کنیم.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت توسعه گیاهان دارویی تأکید کرد و گفت: ۲۳۰۰ گونه گیاهی در کشور داریم، توسعه گیاهان دارویی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است؛ کشت خاکشیر در استان فارس امسال سه هزار هکتار بوده و برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته است.
برومندی بیان داشت: ما با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نشست برگزار کردیم که توسعه گیاهان دارویی در طرح جهش تولید گنجانده شود و بتوانیم با برندسازی و بازاریابی به توسعه این بخش کمک کنیم.
وی در خصوص ارتباط با حفظ نباتات اظهار داشت: در دو سه سال اخیر هرچه در صادرات گرفتاری داشتیم و در پسته و فلفل دلمه دچار مشکل بودیم به خاطر وجود برخی آفات بوده است، مثلاً کشور ما رتبه سوم خرمای دنیا را دارد اما امروز نخلستان‌های ما دچار آفت سوسک سرحنایی شده است.
برومندی گفت: در بحث سرمازدگی مشکل اصلی ما فقدان بیمه محصولات کشاورزی است، باید در این راستا همت کنیم و موانع بیمه محصولات باغی را برطرف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مدیران باغبانی در سازمان‌های جهاد کشاورزی باید از ظرفیت رؤسای سازمان‌ها به درستی استفاده کنند؛ بیشترین اعتبارات و مصوبات سفرهای رییس جمهوری مربوط به حوزه کشاورزی و به ویژه بخش‌های آب و خاک و باغبانی بوده است.
برومندی در پایان از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه باغبانی تشکر کرد و خواستار اهتمام بیشتر در حوزه سیاست‌های ابلاغی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.