حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
امنیت زیستی، حلقه واسطه امنیت غذایی و نظامی کشور
05 اسفند 1402 - 13:54
شناسه : 21141
2
امروزه جهان با ۳۴ چالش بسیار جدی اعم از تغییر اقلیم، کمبود آب به ویژه آب شیرین، بیان‌زایی و کمبود فضای سبز روبرو می‌باشد. منابع طبیعی و عرصه‌های زیست محیطی کشور نیز از این مشکلات متأثر بوده و نیازمند توجه جدی هستند. در همین راستا اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، علاوه بر حفظ و احیای عرصه‌های جنگلی در کاهش این مشکلات نقش بسزایی دارد.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس الهام قاضی میرسعید
پ
پ

با همت وزارت جهاد کشاورزی و با محوریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آذرماه سال جاری، آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اعلام شد که در این روز آغاز عملیات کاشت نهال‌های تولید شده در سراسر کشور به طور همزمان انجام گردید. براساس این طرح ۴ ساله قرار است که سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود و در این راستا امسال ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌ها تولید شده است.

در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیون اصله نهال‌های تولید شده به عرصه‌های جنگلی، ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت، ۲۰۰ میلیون اصله نهال به فضای سبز و ۲۰۰ میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اختصاص می‌یابد.

طرح کاشت یک میلیارد درخت طی 4 سال یکی از پروژه‌های مهم و در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی است که با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش، سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد به انجام خواهد رسید. بر اساس این طرح در هر سال ۲۵۰ میلیون نهال تولید و کاشته می‌شود.

از دیگر مزایای این طرح می‌توان به اشتغال‌زا بودن کلیه مراحل جمع‌آوری بذر، گلدان‌گیری و سبز کردن و کاشت و نگهداری نهال‌ها و زراعت چوب اشاره کرد. بنابر آمار، اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، تأمین‌کننده نیاز ۱۶ میلیون مترمکعبی سالانه کشور به چوب است.

طرح کاشت یک میلیارد درخت به عنوان طرحی شاخص برای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌باشد و از اهداف این طرح کنترل بیابان‌زایی و مقابله با طوفان‌های شن و خیزش گرد و غبار است و در همین راستا بخش زیادی از این درخت‌ها به عنوان بادشکن در کانون‌های گرد و خاک کاشته می‌شوند.

همچنین هدف دیگر از اجرای این طرح نیز افزایش سرانه فضای سبز شهرها است، زیرا طبق اطلاعات به دست آمده و بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز شهرها به ۱۵ متر مربع برسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.