حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
اهمیت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در راستای خودکفایی بخش کشاورزی
27 فروردین 1403 - 16:14
شناسه : 21587
0
در بخش كشاورزی، بذر ارقام اصلاح ‌شده زراعی-‌آبی يكي از مهم‌ترين نهاده‌های توليد است و زمانیكه با فناوری‌های ديگر مانند مكانيزاسيون صحيح و به‌روز، تغذيه گياهی كارآمد و كنترل اصولی آفات و بيماری‌ها همراه می‌شود، حداکثر پتانسيل‌های ممكن در بهره‌وری انواع محصولات زراعی حاصل می‌شود.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس الهام قاضی میرسعید
پ
پ

معرفی ارقام اصلاح شده محصولات زراعی-آبی در قالب تحقیقات به‌نژادی به منظور افزایش عملکرد و تولید محصولات و تأمین امنیت غذایی کشور در عرصه اقتصاد کشاورزی ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در شرایط کنونی می‌باشد.

در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، این فعالیت تولیدی و اثربخش برعهده مؤسسات تحقیقاتی محصولی، به‌ویژه مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر می‌باشد. خوشبختانه مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تاریخچه طولانی دوران کاری خود و از سال ١٣٣٨ تاکنون، براساس رسالتی که برعهده دارد، به این امر مهم پرداخته است.

جمع‌آوری، حفاظت و توسعه ظرفیت بهره‌برداری از ذخایر ژنتیک گیاهی، بررسی به‌نژادی، به‌زراعی و تکنولوژیکی درباره محصولات مهم زراعی برای اقلیم‌های مختلف کشور، تهیه و ارائه دانش فنی مربوطه، تولید هسته‌های اولیه مورد نیاز بذر و نهال و ارائه مشاوره‌های فنی و تحقیقاتی برای تعیین سیاست‌ها و نظارت بر کار تولیدکنندگان بذر کشور از مهم‌ترین وظایف بخش تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر می‌باشد.

با توجه به این که ایران یک کشور نیمه خشک بوده و دارای انواع تنش‌های غیرزنده مانند خشکی، شوری و سرما می‌باشد، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در راستای اهداف و وظایف وزارت جهاد کشاورزی و نیاز مبرم جامعه کشاورزی کشور به ارقام سازگار با پتانسیل عملکرد بالا، کیفیت مطلوب و مقاوم یا متحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده، همچنین تهیه بذور و نهال‌های اصلاح‌ شده و عدم وابستگی به واردات بعضی از محصولات زراعی، این مؤسسه ارقام اصلاح شده محصولات مهم زراعی-‌آبی با کیفیت مناسب، صفات ‌خاص، سازگار به شرایط اقلیمی مختلف و مقاوم به آفات و بیماری‌های‌ مهم را به کشاورزان کشور معرفی کرده است.

بدیهی است تأمین و افزایش اعتبارات برای توسعه و به سرانجام‌رسانی تحقیقات در زمینه انواع محصولات استراتژیک در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر امری بسیار مهم است، زیرا کوچکترین وقفه در تحقیقات این بخش، ضررهای زیادی در پی خواهد داشت. به عبارت بهتر می‌توان گفت که در این مسیر مهم و اثرگذار در بخش کشاورزی، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بهره‌گیری از روش‌های علمی، افزایش تولیدات کشاورزی و افزایش سطح خودکفایی، در خط مقدم تأمین امنیت غذایی پایدار کشور قرار دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.