حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
تحقق جهش تولید با مشارکت مردم با حکمرانی تعاونی‌ها بر اقتصاد
21 فروردین 1403 - 14:35
شناسه : 21523
0
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند. تعیین شعار سال توسط معظم له تعیین مسیر و نقشه راه همه ارکان نظام در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بویژه عرصه اقتصاد می‌باشد و می‌بایست جهت‌گیری‌ها ، سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزها در راستای تحقق این مهم قرارگیرد.
ارسال توسط : نویسنده : سید عابدین موسوی حقوقدان و فعال حوزه تعاونی‌ها
پ
پ

رهبر انقلاب در سال‌های متمادی  برکلید واژه‌هایی همچون  همدلی و همزبانی، عزم ملی، دولت و ملت، تولید ملی، اتحاد ملی، همبستگی ملی، اقتدار ملی تلاش وهمت مضاعف، اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، مهار تورم، حمایت از تولید – حمایت از بخش غیر دولتی و….. تأکید داشته‌اند که نکته مهم و اساسی همه این کلید واژه‌ها تأکید برنقش مردم می‌باشد .

طی 45 سال گذشته همواره حضور ومشارکت گسترده مردم در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات درکشور بوده است.

دراین میان یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی –جهش تولید – حمایت از تولید داخلی، استفاده از ظرفیت مردم و مشارکت مردمی می‌باشد . که مقام معظم رهبری به درستی کلید حل مشکلات در عرصه اقتصادی وحمایت از رشد تولید را مشارکت مردمی دانسته و برآن تأکید دارند.

نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال

تعاونی‌ها یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین، اجتماع اقتصادی هستند و مظهر مشارکت مردم در عرصه اقتصاد می‌باشند که می‌توانند نقش بسزایی در جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم ایفا نمایند. درواقع تحقق جهش تولید با مشارکت مردم از مسیر تعاونی‌ها می‌گذرد. که باید از اقتصاد دولتی فاصله گرفته و بدنبال تقویت بخش تعاونی و خصوصی و واگذاری امور به خود مردم باشیم.

نکته مهم در این بین این است که قبل از واگذاری امور به تعاونی‌ها و بخش خصوصی ابتدا باید آنان را حمایت و توانمند نمود در غیر این صورت واگذاری به مردم با ایرادات اساسی روبرو خواهد شد.

ما طبق اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مربوطه ملزم هستیم در کشور به سمت توسعه و گسترش تعاونی‌ها حرکت کنیم. چرا که حمایت از تعاونی‌ها به عنوان اجتماعی‌ترین بخش اقتصاد راه نجات اقتصاد کشور هستند.

تعاونی‌ها به بدلیل ارتباط خوبی که بامردم دارند می‌توانند زمینه‌ساز مشارکت مردم در جهش تولید باشند.

رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی و مشارکت مردم را توامان مطرح کردند و فرمودند: «… جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید، لکن بنده معتقدم با توجّه به بخش دوّم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است. اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همّت مردم، سرمایه‌ مردم، ابتکار مردم، حضور جدّی آحاد مردم را در عرصه‌ اقتصادی وارد کنیم، در واقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم می‌تواند به جهش برسد…»

« اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم… در بخش مردمی، ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که باید فعال شوند و به نفع کشور و مردم بهره‌مند شوند»

برای تحقق شعارجهش در تولید با مشارکت مردم باید به سمت حمایت از  اقتصاد خصوصی و در رأس آن اقتصاد تعاونی که مظهر مشارکت مردم در عرصه اقتصاد است پیش برویم تعاونی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره جایگاه مردمی خود را به اثبات رسانده و اهمیت آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به درستی اشاره و تأکید شده است ومورد تأکید بزرگان نظام از جمله بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب و روسای جمهور بوده است .

در اصل ۴۴ قانون اساسی به روشنی تصریح شده است که نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی صحیح و منظم استوار است. در همین اصل، محدود شدن فعالیت‌های بخش دولتی در چارچوب معین و همچنین مکمل فعالیت‌های دولتی و تعاونی قرار گرفتن بخش خصوصی، وسعت قلمرو بخش تعاونی را به خوبی نشان می دهد. شروط تعیین شده برای حمایت قانون از مالکیت بخش‌های سه گانه بشرح زیر خود از نقاط قوت بخش تعاونی و به منزله تأکیدی بر ضرورت گسترش آن به شمار می‌رود.

بر اساس سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در ۱۴۰۴ خورشیدی، کشوری است توسعه یافته، با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن آوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. در راستای اهداف سند چشم انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شده است. اهداف بخش تعاون در چشم انداز ۱۴۰۴ خورشیدی عبارت است از: تعامل با اقتصاد جهانی، ارتقای بهبود کیفیت زندگی مردم، بالا بردن سطح عدالت اجتماعی، بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و دسترسی سریع افراد جامعه به کالاهای مورد نیاز با قیمت متعادل.

۷ اصل بخش تعاون اصل اول: عضویت اختیاری و آزاد اصل دوم: کنترل دموکراتیک توسط اعضاء اصل سوم: مشارکت اقتصادی اعضاءاصل چهارم: خودگردانی و عدم وابستگیاصل پنجم: آموزش، حرفه آموزی و اطلاع رسانی اصل ششم: همکاری بین تعاونی‌ها اصل هفتم: توجه به جامعه

و امروز بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور، وظایف سنگینی را بر عهده دارد. در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه دشمنان خارجی هست، نیازمند این هستیم که بخش تعاون با حضور جدی‌تر در عرصه‌های مختلف اقتصاد بویژه تولید نقش آفرینی کند.

شبکه بزرگ تعاونی‌های شهری و روستایی، کشاورزی و فراگیر وتوسعه ای با شبکه‌سازی و تجمیع سرمایه‌های اندک مردم می‌توانند در افزایش تولید کمک بسزایی داشته و به رونق اقتصاد کشور کمک کنند. اقتصاد تعاونی همواره اقتصادی پویا و مردمی و شفاف بوده چرا که اعضا با تشکیل یک تعاونی بدنبال افزایش تولید و عرضه برنامه محور برای رفع نیازمندهای حرفه‌ای خود هستند که در نهایت به اقتصاد کشور و تولید داخلی کمک می‌کنند .

مقام معظم رهبری در مورد تعاون می‌فرمایند :”من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می‌کنم، می‌بینم یکی از چیزهایی که می‌تواند جلوی این بی‌عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است. تعاون در کشور ما می‌تواند سرانگشت گره‌گشایی باشد. به نظر من، یکی از راه حل‌ها و اساسی‌ترین و منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی که می‌تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، « تعاون» است. همین تعاون می‌تواند کشور را – بخصوص امروز – از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد. من با مسئولان کشور، … بارها این را تکرار کرده‌ام و گفته‌ام که نقطه بن بست شکنمان، عبارت است از ایجاد اشتغال، آن هم از منابع نو؛ و « تعاون» می‌تواند یک بازوی قوی در این راه باشد”

حال با تأکیدات مقام معظم رهبری و بیان اهمیت این موضوع و نقش تعاون دررفع بی عدالتی‌ها و نجات اقتصاد کشور و وجود قوانین و مقررات مختلف در زمینه توسعه تعاونی‌ها انتظار تشکل‌های تعاونی از دولت حمایت همه جانبه و عملی از تعاونی‌ها در کشور هست.

تعاون یک اعتقاد است، همچنان که تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی یک اعتقاد است؛ اما برای رسیدن به این سهم اقداماتی عملی باید صورت گیرد.

حمایت عملی از تعاونی‌ها درواقع یک تیر و دو نشان دراقتصاد کشور است یعنی هم تحقق شعار سال و هم مردمی‌سازی اقتصاد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.