حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تدوین دستورالعمل صادرات زالو توسط سازمان شیلات
24 اردیبهشت 1402 - 15:44
شناسه : 16714
4
رئيس گروه ماهيان زينتي و ساير آبزيان سازمان شيلات ايران از تلاش‌هاي اين مجموعه براي تدوين دستورالعمل صادرات زالو به خارج از كشور خبرداد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومي سازمان شيلات ايران
پ
پ
به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، زالو درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های مرسوم در طب سنتی ایران شناخته شده است و استفاده از آن در ایران، قدمتی چندین ساله دارد. ابوعلی‌سینا در رابطه با استفاده از زالو در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها، در کتاب قانون خود نوشته است. پس از ترجمه آثار وی، زالو درمانی و زالوشناسی در غرب نیز مورد توجه قرار گرفت.
رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این رابطه بیان کرد: گونه‌ای که در کشور ما مجوز پرورش به عنوان زالوی طبی می‌گیرد، «هیرودو اورینتالیس» و گونه بومی کشور ماست. در ایران گونه‌های خارجی زالوی طبی به هیچ عنوان مجوز تولید، فروش و واردات ندارند.
محمدحسن الهی افزود: بر اساس گزارش متخصصان داخلی و خارجی، در کنفرانس‌هایی که در ایران برگزار شد، آنزیم‌ها و گیرایی زالوی ایرانی بهتر از گونه‌های دیگر معرفی شده است و گونه‌های بومی ایران اثر کمک درمانی بهتری دارند.
وی با اعلام این موضوع که حدود چهار میلیون قطعه تولید زالو در مراکز تکثیر و پرورش استان‌ها در حال انجام است، گفت: با توجه به سابقه طولانی زالو درمانی در ایران، روند پرورش زالو در کشور، رشد بسیار خوبی دارد و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان شیلات، سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو بر امر تولید و عرضه زالو نظارت دارند.
رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران توضیح داد: دبیرخانه کمیته ملی زالوی طبی، در سازمان غذا و دارو قرار دارد و این سازمان جلسات کمیته را برگزار می‌کند. بر اساس قانون، متولی تولید هر نوع آبزی که بخشی از دوران زندگی خود را در آب می‌گذراند، سازمان شیلات است. این سازمان، با همکاری سازمان دامپزشکی، سازمان محیط زیست، سازمان غذا و دارو و معاونت طب ایرانی، به‌عنوان زیر مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر پرورش زالوی طبی نظارت داشته و قوانین، ضوابط و چارچوب‌های آن را طراحی و اعلام می‌کنند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که زالو برای درمان بیماری‌های انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مستقیما با سلامت جامعه سروکار دارد، تمام سازمان‌های متولی حساسیتی ویژه روی تولید و پرورش آن دارند. سازمان شیلات نیز به نسبت تولید و توسعه ماهیان زینتی با حساسیت و دقت بیشتری بر تولید زالو نظارت می‌کند.
الهی در ارتباط با اماکن توسعه زالوپروری به‌عنوان یک شغل خانگی توضیح داد: از آنجا که امکان فرار زالو وجود دارد و غذای ارجح زالو خون است، امکان تخصیص بخشی از محل زندگی خانوار به پرورش زالو امکان‌پذیر نیست. از این رو حساسیت‌هایی روی سلامت ساکنان منزل و همین‌طور محصول تولیدی وجود دارد که باعث شد کمیته ملی، توسعه آن را در قالب مشاغل خانگی تایید نکند و امکان اخذ مجوز آن به‌عنوان مشاغل خانگی وجود ندارد.
صادرات غیرمجاز زالوی ایرانی به سایر کشورها
رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اقبال سایر کشورها از کیفیت و نژاد و پتانسیل صادراتی بالای زالوی ایران گفت: بر اساس اطلاعات غیر رسمی، صادرات زالو ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکا به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، ولی در حال حاضر مجوزی برای صادرات این محصول صادر نشده است.
وی ادامه داد: از آنجا که پرورش زالو در کشور ما با وجود رشد خوبی که داشته است، به نسبت سایر آبزیان و محصولات شیلاتی، قدمت چندانی ندارد، هنوز مقدمات و زیرساخت‌های صدور مجوز صادرات آن آماده نبوده است.
الهی افزود: از آنجا که پایه تغذیه زالو خون است و کشورهای مقصد صادرات، حساسیت‌های خود را در این رابطه دارند، اخیراً سازمان دامپزشکی بر اساس ضوابط و چارچوب‌های تغذیه موجود، برای دوران قرنطینه با هدف پاکسازی کامل بدن زالو از خون مورد تغذیه و بر اساس ضوابط بهداشتی کشورهای مبدا و مقصد، در پی فراهم کردن امکان صدور مجوز صادرات این محصول است.
وی ادامه داد: برای صادرات این محصول باید ضوابط بسته‌بندی و آزمایشات مورد نیاز تهیه و اعلام شوند. ما نیز نظر خود را در جلسات مرتبط به صورت تخصصی اعلام کرده‌ایم. خوشبختانه دو آزمایشگاه مرجع در وزارت جهادکشاورزی، یکی در سازمان دامپزشکی و دیگری در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی وجود دارند که امکان انجام آزمایشات مورد نیاز را دارند. سازمان غذا و دارو نیز با معرفی آزمایشگاهی برای این منظور، آمادگی خود برای همکاری در این رابطه را اعلام کرده است.
تلاش برای راه‌اندازی دو بانک خون برای تغذیه زالوها
رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران در ارتباط با ضوابط تغذیه‌ای زالو توضیح داد: به‌طور کلی، دامی که در کشتارگاه ها کشتار می‌شود از لحاظ سلامتی مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار گرفته است اما برای استفاده از خون دام، ضوابط و چارچوب‌های خاصی در کمیته ملی زالوی طبی مصوب شده است.
وی افزود: بدون ‌شک خونی که در مجاورت ضایعات کشتارگاهی قرار گرفته است برای تغذیه زالو مناسب نیست. خون‌گیری باید زیر نظر یک دامپزشک، قبل از کشتار دام و مشابه به روش خون‌گیری از انسان انجام شود.
الهی افزود: طبیعتا اگر تولید کننده ما، استانداردهای مورد نیاز برای خون مصرفی زالو را مد نظر قرار ندهد، در مرحله برداشت و فروش زالو، همچنین در داروخانه‌ها وسلامت کده‌ها، همکاران ما در دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زالوها نمونه‌گیری می‌کنند و در صورت عدم تایید سلامت زالو، کل تولید، معدوم می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد: ما در سازمان‌های شیلات و دامپزشکی، به دنبال راه‌اندازی یک یا دو مرکز بانک خون هستیم که فاکتورهای مدنظر برای خون مناسب تغذیه زالو در آن سنجیده شود. دستورالعمل‌های کلی در این خصوص نوشته شده و سرمایه‌گذاران در استان‌های مختلف می‌توانند در این خصوص اقدام کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.