حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تدوین دستورالعمل پایش، پالایش و آلایش خاک در سازمان محیط زیست
14 آذر 1400 - 16:31
شناسه : 10116
5
رئیس سازمان محیط زیست کشور از تدوین دستورالعمل پایش، پالایش و آلایش خاک در سازمان محیط زیست خبر داد.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در مراسم روز جهانی خاک که در در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: خاک یک گنجینه است و حدود یک چهارم از تنوع زیستی را در خود جای داده است و دوبرابر دیگر عناصر کره زمین که شامل زیست‌کره و هواکره می‌شود، در خود عامل ترسیب کربن است.

وی افزود: خاک منشاء دارو، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی است و به‌عنوان یکی از چهار ستون امنیت حیاتی کشورها شناخته شده که شامل امنیت غذایی هم می‌شود.

سلاجقه با اشاره به تصویب قانون خاک تصریح کرد: قانون خاک در خردادماه ۱۳۹۸ با ۲۶ ماده و ۱۴ تبصره ابلاغ شد، البته این قانون هنوز ایراداتی دارد که در حال رفع شدن است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابجایی و انتقال در حال از دست رفتن است، اجرای قانون خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور با بیان این که یکی از علل اصلی نابودی خاک، شور شدن آن است، گفت: در اراضی داخلی پمپاژ بالای آب سبب تخلیه سفره‌های زیرزمینی و شوری خاک شده و این در شرایطی است که دیاپیرها، گنبدهای نمکی، صفحه‌های نمکی و مارنی در کشور ما بسیار فعال هستند و شرایط به‌صورت بالقوه برای شور شدن خاک وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش، پالایش و آلایش خاک در حال تدوین دستورالعمل است و اجرای این دستورالعمل مشارکت مردم، سمن‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد.

سلاجقه با اشاره به خسارات جهانی فرسایش خاک عنوان کرد: سالانه ۲۸ میلیارد دلار، هزینه شور شدن خاک در دنیا است و یک میلیارد هکتار از اراضی دنیا به سمت شور شدن حرکت می‌کنند؛ در کشور ما هم روند شور شدن خاک به‌صورت درجا در حال اتفاق افتادن است یعنی همانجا که خاک تشکیل می‌شود، شور می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان این که ارزش اقتصادی خاک در پروسه تغییر اقلیم، ۵۰۰۰ دلار در هکتار در سال فرض می‌شود، گفت: این عدد در مراتع به ۷۰۰ دلار در هکتار در سال می‌رسد و درباره فیلترینگ و آلایندگی خاک این رقم به ۳۰۰ دلار در هکتار در سال خواهد رسید.

وی افزود: این ارقام قابل محاسبه است و سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که پیش از استقرار صنایع و کارخانه‌ها و تغییر کاربری، باید ارزش خاک محاسبه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.