حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
تسهیلات بانک کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار
16 بهمن 1402 - 15:39
شناسه : 20915
1
بانک کشاورزی در تمامی دوران فعالیت پربار خود، همواره در مسیر دستیابی به کشاورزی نوین، خدمات قابل توجهی به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی کشور ارائه نموده است.
ارسال توسط : نویسنده : دکتر محمودرضا عیسی‌خانی
پ
پ

در دنیای امروز و با پیشرفت علم، بیماری‌ها بیشتر کنترل می‌شود که این امر موجب افزایش طول عمر انسان‌ها در سراسر جهان شده است. بدیهی است که با افزایش جمعیت و امید به زندگی، انسان‌ها به غذای بیشتری احتیاج پیدا می‌کنند. در سطح جهان برای دستیابی به تولید مواد غذایی بیشتر و باکیفیت‌ بهتر، از روش‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا در کشاورزی استفاده می‌شود. به همین دلیل هر روز بازده تولیدات کشاورزی بالاتر می‌رود و کشاورزی و ادوات مورد استفاده در آن مدرن‌تر می‌شوند.

در این بین، بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش کشاورزی، در کنار سازمان‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، همواره تلاش کرده است تا علاوه بر اجرای رسالت خویش که همان تأمین امنیت غذایی جامعه است، رعایت اصول و شاخص‌های توسعه پایدار با هدف حفظ منابع پایه کشور برای استفاده نسل‌های آتی را به عنوان مهم‌ترین رکن در سیاستگزاری‌ها و دستورالعمل‌های پرداخت تسهیلات خود به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در نظر گیرد.

این بانک در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه حفظ، ارتقا و تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور مأموریت‌های مهمی بر عهده گرفته و همواره نقش مؤثری ایفا کرده است که از جمله مهم‌ترین این مأموریت‌ها که با پشتوانه مطالعات و تجربیات گذشته در سال جاری به مرحله اجرا رسید، در نظر گرفتن شبکه تولید و توزیع مواد غذایی در قالب زنجیره‌های تأمین بوده است. بر این اساس، بانک کشاورزی طی حدود 3 سال گذشته مبلغ 380 هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تأمین مواد غذایی پرداخت کرده است که این رقم صرفاً برای تسهیلات نقدی پرداخت شده بوده و حمایت‌های مالی از طریق ابزارهای تعهدی را شامل نمی‌شود.

کشاورزی از بخش‏‌های مهم و زیربنایی اقتصاد کشور است و رشد و توسعه آن برای تأمین امنیت غذایی پایدار اهمیت فراوان دارد. بنابراین، شناسایی عوامل تعیین‌کننده و مؤثر در رشد و توسعه بخش کشاورزی، ضروری است. همان‌طور که اشاره شد یکی از این عوامل، تسهیلات مناسب و در دسترس بانکی است که فرصت سرمایه‌گذاری را برای کارآفرینان در بخش کشاورزی فراهم می‌کند و در همین راستا، بانک کشاورزی به عنوان مهم‌ترین ارائه‌دهنده تسهیلات در بخش کشاورزی کشور فعالیت می‌نماید. بدیهی است هرگونه حمایت و افزایش سرمایه این بانک به طور مستقیم بر رشد تولیدات کشاورزی اثر گذاشته و موجبات کاهش وابستگی به واردات و افزایش صادرات انواع محصولات کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

امنیت غذایی کشور بیشتر وابسته به تولید محصولات اساسی و استراتژیک مانند گندم، چغندرقند، نیشکر، پنبه، دانه‌های روغنی و از این قبیل محصولات است. از این‌رو کشورها تولید کافی این قبیل محصولات را در داخل کشور در اولویت قرار می‌دهند. بانک کشاورزی نیز هرساله تسهیلات قابل‌توجهی را برای حمایت از تولید این محصولات به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی کشور پرداخت می‌نماید که لازم است به طور مداوم افزایش یابد تا شاهد دستیابی به خودکفایی پایدار در تولید انواع محصولات کشاورزی استراتژیک و اساسی در ایران اسلامی باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.