حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان امور اراضی کشور
16 بهمن 1402 - 14:36
شناسه : 20828
6
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با معرفی مناطق پایلوت در همه استان‌ها در حال اجرا است و موضوع سنددار کردن اراضی کشاورزی هیچ منافاتی با اجرای این طرح ندارد.
ارسال توسط : منبع : سازمان امور اراضی کشور
پ
پ
به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، رضا افلاطونی در برنامه رویش شبکه آموزش سیما، به تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان به مناسبت دهه فجر پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقداماتی که باید بر روی زمین انجام شود در سازمان امور اراضی کشور شکل می‌گیرد و در ادامه اجرای قوانین اصلاحات ارضی، کشت موقت، هیأت‌های هفت نفره، رسیدگی به اختلافات و رفع آن بین مالکان اصلاحات ارضی و اجرای قانون کشت موقت و انجام امور باقیمانده از مهمترین وظایف سازمان امور اراضی کشور است.
وی افزود: هیأت‌های هفت نفره واگذاری زمین در استان‌ها که متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر امور اراضی، مدیرکل منابع طبیعی، نماینده وزارت کشور، دو نفر از مطلعین محلی، حاکم شرع یا نماینده حاکم شرع در هیأت‌های هفت نفره است در هر استان وظیفه واگذاری زمین برای فعالیت‌های کشاورزی و غیرکشاورزی را برعهده دارند و ستاد مرکزی واگذاری زمین در سازمان امور اراضی کشور بر فعالیت آنان نظارت می‌کند.
افلاطونی ادامه داد: شورای اصلاحات ارضی در استان‌ها و شورای عالی اصلاحات ارضی در سازمان امور اراضی کشور به اختلافات ناشی از قانون اصلاحات ارضی رسیدگی می‌کنند.
وی بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین وظایف سازمان امور اراضی کشور تثبیت مالکیت اشخاص و زارعان صاحب نسق است که انجام آن مستلزم این است که ابتدا مالکیت دولت را از مالکیت زارعان جدا کنیم که درحال حاضر این کار در کمیسیون رفع تداخلات استانی و کارگروه مرکزی رفع تداخلات در ستاد سازمان انجام می‌شود، پس از اجرای رفع تداخلات به سراغ صدور اسناد اراضی کشاورزی خواهیم رفت.
رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان این که بهترین عملکرد در زمینه رفع تداخلات و حدنگاری در دو سال گذشته انجام شده است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ فقط ۱۱ درصد از اراضی مشمول رفع تداخلات شده بود و اکنون این آمار به ۶۳ درصد رسیده است؛ در حوزه حدنگاری هم فقط چهار درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده بود ولی اکنون این آمار به ۴۵ درصد رسیده است.
وی افزود: به دنبال آن هستیم که تا یک سال آینده رفع تداخلات را به پایان برسانیم و همزمان با همراهی و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موضوع حدنگاری اراضی کشاورزی انجام شود.
افلاطونی، حفظ کاربری اراضی کشاورزی را رکن دوم وظایف این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: از کل اراضی کشور فقط ۱۱ درصد یعنی حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد، برای حفظ این اراضی کشاورزی همه افراد و دستگاه‌های مختلف باید همکاری و تعامل داشته باشند.
وی سومین وظیفه مهم سازمان امور اراضی کشور را واگذاری اراضی ملی و دولتی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی عنوان کرد و افزود: احداث باغ‌های زیتون، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و واحدهای کشت و صنعت در اراضی ملی و دولتی حاصل این خدمت سازمان امور اراضی کشور بوده است.
این مقام مسوول گفت: رفع اخلافات بین مردم و دولت از دیگر وظایف سازمان است؛ سازمان امور اراضی متولی و مجری بیش از ۱۰۰ عنوان قانون مانند قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی، قانون تعیین تکلیف در کشور است.
به گفته وی، رفع تداخلات در دو استان سمنان و یزد به پایان رسیده است و در دهه فجر هم امیدواریم شاهد جشن پایان رفع تداخلات در استان‌های دیگر باشیم، اجرای این طرح موجب کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضایی خواهد شد و موجب رضایتمندی مردم می‌شود.
رییس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: کمیسیون رفع تداخلات در استان‌ها و کارگروه مرکزی رفع تداخلات در سازمان امور اراضی کشور نماد همدلی و همزبانی برای ارائه یک خدمت شایسته به مردم در نظام است.
وی افزود: در موضوع قانون جوانی جمعیت نیز سازمان امور اراضی کشور تسهیلات خوبی را در نظر گرفته است و بخشنامه‌هایی نیز به استان‌ها ابلاغ شده است، از جمله آن می‌توان به تسهیل فرایند واگذاری زمین به افراد مشمول و ۸۰ درصد تخفیف در اجاره بهای زمین اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: ایران یک کشور نیمه‌خشک است و از نعمت آفتاب و آب به خوبی بهره می‌برد و سازمان امور اراضی کشور با هماهنگی وزارت نیرو به سرمایه‌گذارانی که در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند نیز مشوق‌هایی درنظر گرفته است، فرایند واگذاری برای این سرمایه‌گذاران تسهیل شده است و ۸۰ درصد تخفیف در اجاره بها برای آنان درنظر گرفته شده است.
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: سیاست سازمان بر این است که برخی از وظایف خود مانند حفاظت از اراضی را مردمی کنیم؛ در ده ماهه اول سال بیش از ۲۵ هزار مورد خبر از مردم در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه ۱۳۱، اپلیکیشن و سایت سازمان دریافت شده است.
وی افزود: بخش بزرگی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی سازمان مانند نظارت میدانی بر تغییر کاربری‌ها، مجوزهای میدانی واگذاری‌ها، اجرای احکام قطعی قضایی و تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها را به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی واگذار کرده‌ایم.
افلاطونی ادامه داد: در اردیبهشت امسال طرح هر شهرستان یک پایلوت برای اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با امضای مقام عالی وزارت به استان‌ها ابلاغ شد و همه استان‌ها مناطق پایلوت را معرفی کرده‌اند و این کار با برنامه در حال اجرا است.
وی اعلام کرد: موضوع سنددار کردن اراضی کشاورزی هیچ منافاتی با طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی ندارد و در اسناد اراضی نوع کاربری زمین در آن ذکر می‌شود و امکان تغییر کاربری و خرد شدن آن وجود ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.