حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 29 شوال 1445 Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4495 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
توافق ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای سامانه‌های نوین تحت فشار
11 تیر 1402 - 14:43
شناسه : 17455
3
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از انعقاد موافقت‌نامه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی با سازمان برنامه و بودجه کشور در سال جاری برای اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار خبر داد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، صفدر نیازی شهرکی در نشست مطبوعاتی ضمن بیان این مطلب افزود: ما امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور رد و بدل کرده‌ایم که اگر مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این ردیف پرداخت شود با این میزان اعتبار می‌توان در سطح ۱۵ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار را در اراضی کشاورزی اجرا کرد که البته عدد بالایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: متوسط سالانه اجرای سامانه‌های تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور ۱۰۰ هزار هکتار بوده است.

نیازی شهرکی درباره سیاست‌های این معاونت برای اجرای روش‌های آبیاری نوین نیز گفت: ما به سمت اجرای روش‌های زیرسطحی، آبیاری تیپ و کم فشار در اراضی کشاورزی حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروزه سیستم‌های کلاسیک ثابت آبیاری به دلایلی همچون تبخیر و مصرف زیاد انرژی منسوخ شده است در حالی که روش‌های جدید آبیاری تیپ و زیرسطحی دارای راندمان آبیاری بیشتری هستند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح هوشمندسازی آبیاری اراضی کشاورزی تصریح کرد: در زمینه هوشمندسازی آبیاری، پایلوت‌های متعددی را با دانشگاه‌ها در حال اجرا داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات مختلفی در این زمینه ارایه داده‌اند.

وی اذعان داشت: اکنون پروژه‌های هوشمندسازی آبیاری به صورت پایلوت در سطح دو هزار هکتار در ۱۶ استان و ۱۶ مزرعه با همکاری دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز و همچنین برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در دست اجرا هستند.

نیازی شهرکی افزود: پروژه‌های پایلوت هوشمندسازی آبیاری اراضی کشاورزی پس از ارزیابی و تایید از سوی مراکز تحقیقاتی به سایر استان‌ها و اراضی کشاورزی کشور تعمیم داده می‌شود.

وی در این نشست اعلام کرد: تاکنون در سطح دو میلیون ۹۰۰ هزارهکتار در اراضی کشاورزی، سامانه‌های نوین تحت فشار با تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت و آورده کشاورزان اجرا شده و هدف اصلی از اجرای این سامانه‌ها، ارتقای راندمان آبیاری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.