حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4559 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
توسعه دریا محور، گام اساسی در دستیابی به امنیت غذایی
13 آذر 1402 - 15:47
شناسه : 19793
2
رئیس سازمان شیلات ایران بر اهمیت توسعه دریا محور در راستای نیل به امنیت غذایی با توجه به اقلیم و ظرفیت‌های کشور تأکید کرد.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، سید حسین حسینی در مراسم افتتاحیه شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به تهدید امنیت غذایی به عنوان یکی از تهدیدهای مهم بشریت بر لزوم روی آوردن به توسعه دریا محور در راستای سند دانش بنیان امنیت غذایی در چهارمحور فراهمی غذا، در دسترس بودن، ‌سلامت غذا و پایداری و تاب‌آوری غذا تأکید کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم در سال ۱۴۲۰ غذای ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت کشور را تأمین کنیم، باید ظرفیت‌های زیستی و اقلیمی را به کار بگیریم و به سمت الگوی کشت و فراتر از آن، الگوی تولید روی بیاوریم و بر این اساس استفاده از پروتئین آبزیان به عنوان کم آب‌بر ترین پروتئین‌ها، یکی از اولویت‌های ماست.

حسینی ضمن اشاره به موضوع گازهای گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیامدهای پرورش دام‌های بزرگ و همچنین ضریب تبدیل بسیار آبزیان افزود: از منظر تاب‌آوری امکان تولید آبزیان در مکان‌های مختلف، مناطق خشک و نامتعارف، در آب‌های شیرین، لب شور، شور و خیلی شور، وجود دارد و دارای ظرفیت‌های وسیعی است که به درستی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.

وی افزود: ما در مسیر توسعه باید به سمت دریا و توسعه دریامحور برگردیم. ظرفیت‌های کشورمان در این ارتباط که کمتر به آن پرداخته شده است، در حوزه سواحل، دریاها و جزایر، داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل با احتساب جزایر، و رتبه ۴۰ از ۲۸۲ کشور مشرف به دریا است.

رئیس سازمان شیلات خاطرنشان کرد: شیلات باید رویکرد خود را با جهان تطبیق دهد و به سمت کاهش صید و صیادی و توسعه آبزی پروری حرکت کند؛ چرا که ما نمی‌توانیم چندان منتظر بهره‌برداری از ذخایر برای تأمین غذا باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده در توسعه صنعت شیلات، رشد آبزی‌پروری ما در مقایسه با دنیا که ضریب رشد ۴,۲ دارد، ۷,۳ است و شاهد رشد ۲۴۰ درصدی در این ارتباط بوده‌ایم.

حسینی توضیح داد: در حال حاضر از ۳۵ هزار تن تولید اول انقلاب به یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید محصولات شیلاتی رسیده‌ایم که از این میان ۷۵۱ هزار تن تولید حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری بوده است.

وی افزود: برای دستیابی به تولید ۲/۶ میلیون تن  برنامه ۱۰ ساله امنیت غذایی در حوزه آبزیان، باید از دریا به عنوان پایه زیستی از کرانه و پس کرانه برای پرورش و صنایع پس از پرورش، و نهایتاً خوشه تولید بهره ببریم که امکانات آن با پیگیری وزارت جهاد و معاونت تخصصی دریایی این وزارتخانه محقق خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.