حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات علوفه‌ای در کشور
18 دی 1402 - 15:10
شناسه : 20331
3
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن انواع محصولات علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، فرامک عزیزکریمی در دوره آموزشی اصلاح الگوی کشت محصولات علوفه‌ای و ارتقای بهره‌وری آب و خاک که با حضور مدیران و کارشناسان فنی و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان برگزار شد، افزود: این میزان محصولات علوفه‌ای در سطح کمتر از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تولید و کشت می‌شود.

وی با بیان این که مهمترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی کشت و توسعه گیاهان کم‌آب‌بر علوفه‌ای است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون تن خوراک دام و علوفه در کشور مصرف می‌شود که در محصولات آب‌بر ذرت و کنجاله وارد کننده هستیم که باید برنامه‌ریزی لازم برای کشت محصولات جایگزین علوفه داشته باشیم.

عزیزکریمی گفت: در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها ۲.۷ درصد سطح زیر کشت دیم کشور معادل ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای است که پیشبینی می‌شود به ۳۰۰ هزار هکتار برسد.

وی تاکید کرد: ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای شامل محصولات تابستانه است که با توجه به محدودیت و کمبود منابع آبی باید کشت محصولات را از تابستانه به پاییزه و زمستانه جایگزین و تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر وضعیت بارندگی و دما در کشور اصلا مناسب نیست چرا که کاهش بارندگی موجب کاهش تولید و عملکرد خواهد شد، بنابراین تولید کنندگان و بهره‌برداران باید به اهمیت بهره‌وری و کشت محصولات کم‌آب‌بر علوفه‌ای توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت ایجاد تنوع در کشت انواع محصولات علوفه‌ای کم‌آب‌بر برویم و می‌توان کشت چغندرعلوفه‌ای، سورگوم دانه‌ای، ارزن، جو و تریتیکاله، قصیل و باقلای علوفه‌ای را در دستور کار برای کشت قرار داد.

به گفته عزیزکریمی، استان قزوین در تولید قصیل در کشور جایگاه خوبی دارد بنابراین به منظور بهره‌وری بیشتر از آب باید از کشت‌های قصیل پاییزه توسعه یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.