حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
حمایت بانک کشاورزی از صنعت شیلات و آبزی‌پروری
28 تیر 1402 - 18:32
شناسه : 17730
3
شیلات یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های اقتصادی در تأمین امنیت غذایی، تجارت، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و محرومیت‌زدایی در جهان است.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی‌خانی
پ
پ

اقتصاد شیلاتی در کنار سایر فعالیت‌های تجاری رایج در دریاها و مناطق ساحلی، نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق و آب‌های داخلی داشته و همیشه در اولویت اول توسعه این مناطق بوده است. در کشور ما نیز شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن، نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور خواهد داشت.

با توجه به اهمیت صنعت شیلات، مدیرعامل بانک کشاورزی هم به نقش این صنعت در امنیت غذایی کشور و سبد مطلوب غذایی خانوارها اشاره نموده و پرداخت تسهیلات به متقاضیان این حوزه برای تأمین سرمایه درگردش واحدهای آبزی‌پروری را از جمله اقدامات مؤثر بانک کشاورزی در زمینه تقویت حوزه آبزی‌پروری در کشور برشمرده است.

شایان ذکر است پرداخت انواع تسهیلات به طرح‌های پرورش ماهی در قفس، جزء اولویت‌های اعتباری بانک کشاورزی است که با نرخ ترجیحی پرداخت می‌شود و این بانک با حمایت از طرح‌های پرورش ماهی در قفس، نقش مؤثری در ترویج به کارگیری روش‌های نوین تولیدی، استفاده بهینه از منابع و توسعه پایدار در بخش کشاورزی داشته است.

این رویکرد بانک کشاورزی در حوزه شیلات در چارچوب همسویی با سیاست‌های امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی برای کاهش فشار به سایر منابع تأمین پروتئین حیوانی از جمله دام و طیور که برای تأمین نهاده‌ها بعد از تغییر نرخ ارز ترجیحی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، صورت گرفته است. همچنین مصرف آب شیرین کمتر، بهره‌وری بالای آبزیان در مقایسه با سایر گونه‌های پروتئینی (گوشت گاو، گوسفند و مرغ) و بازار رو به رشد داخلی و خارجی از جمله مهم‌ترین دلایل توجه به توسعه آبزی‌پروری است.

بی‌شک رشد و توسعه همه‌جانبه صنعت شیلات در کشور و دستیابی به اهداف کلان در این بخش، علاوه بر اهتمام بانک کشاورزی، به حمایت ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد تا قادر باشیم در آینده‌ای نزدیک از این ثروت خدادادی ارزشمند، حداکثر بهره‌برداری ممکن را به‌عمل آورده و شاهد رشد روزافزون سرانه مصرف آبزیان در کشور باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.