حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
حمایت درخور توجه بانک کشاورزی از کشاورزان خسارت‌دیده
18 بهمن 1402 - 15:38
شناسه : 20911
3
در چند سال گذشته ما شاهد بروز تنش خشکی در سطح کشور بوده‌ایم و این تغییرات شرایط آب و هوایی، تأثیر خود را در کاهش میزان تولید محصولات بخش کشاورزی از قبیل: گندم، جو و سایر محصولات اساسی نشان می‌دهد.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس الهام قاضی میرسعید
پ
پ

وزارت جهاد کشاورزی نیز در همین راستا تلاش دوچندانی برای تأمین کسری تولید محصولات اساسی از راه افزایش بهره‌وری و یا از طریق واردات انجام داده است. عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان در سال‌های اخیر نیز یکی از چالش‌های مهم موجود می‌باشد.

تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی تأثیرپذیری زیادی از انواع حوادث طبیعی داشته و همواره در معرض تهدید قرار دارند. در این میان پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی، دام و طیور راهکاری برای ایجاد انگیزه و جبران خسارت‌های مالی در بین کشاورزان و دامداران بوده و بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

تولید محصولات کشاورزی، در کشور ما از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و حتی در بعضی از کشورهای پیشرفته، این محصولات بهترین منبع درآمد برای صادرات هستند و از این رو توجه به حفظ و مراقبت از آن‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی، اهمیت بالایی برای دولتمردان دارد.

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش­های اقتصادی کشور است که در فرآیند توسعه اقتصادی جایگاه ویژه­ای دارد. در این بخش، به دلیل فصلی بودن تولیدات و وجود خلأ زمانی بین پرداخت‌ها و دریافت‌ها، کشاورزان نیازمند سرمایه در گردش هستند. از طرفی به دلیل کوچک بودن واحدهای تولیدی و عدم حضور فعال سرمایه­گذاران خصوصی در این بخش، نیاز به اعتبارات بانکی برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری وجود دارد. بانک کشاورزی تنها بانک تخصصی کشور در بخش کشاورزی است و بخش بزرگی از اعتبارات اعطایی سیستم بانکی کشور به بخش کشاورزی از طریق این بانک به متقاضیان اعطا می‌شود.

از این رو بانک کشاورزی در راستای مساعدت با بدهکاران و کشاورزان خسارت دیده، از ابتدای سال 1402 تا ابتدای دهه مبارک فجر، بالغ بر 319 هزار میلیارد ریال از بدهی مشتریان و کشاورزان زیان دیده را امهال و تمدید کرده و بیش از 10 هزار میلیارد ریال از بدهی تسهیلاتی آنان را مورد بخشودگی قرار داده است. این میزان بدهی متعلق به بیش از 67 هزار نفر از بدهکاران این بانک و کشاورزان خسارت دیده بوده که با هدف یاری‌رسانی مورد تمدید، امهال و بخشودگی دیرکرد قرار گرفته است.

شایان ذکر است، عملکرد بانک کشاورزی در تمدید و امهال بدهی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر 6 برابری داشته است. این عملکرد چشمگیر بانک کشاورزی می‌طلبد که مسئولان دولت نیز توجه ویژه‌ای به تأمین منابع مالی بانک کشاورزی داشته باشند تا توان این بانک در زمینه اعطای تسهیلات و جبران خسارت کشاورزان کاهش نیابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.