حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
دستگاه‌های اجرایی برای کمک به عشایر وارد میدان شوند
06 دی 1402 - 13:21
شناسه : 20130
2
سرپرست سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر این که جامعه عشایری نیاز به حمایت دارد، گفت: بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی براساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر و سه مصوبه هیات دولت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی در قبال عشایر مسئولیت دارند و باید برای رفع مشکلات این قشر وارد میدان شوند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، سیاوش احمدی میرقائد در نشست شورای عشایری فارس که با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و معتمدین و نمایندگانی از عشایر استان در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: دولت سیزدهم در سفرهای استانی، حل مشکلات عشایر را در اولویت قرار داده و جایگاه عشایر در برنامه‌های هیات دولت جایگاه ویژه‌ای است.

وی افزود: رییسجمهور در استان‌های مختلف برای حل مشکلات عشایر جلسات ویژهای برگزار می‌کند که نشان دهنده توجه ایشان به جایگاه عشایر است و این رویکرد به دستگاه‌های اجرایی نیز منتقل شده است.

۲۲۰ هزار پنل خورشیدی و ۳۸۰ خانه ‌بهداشت برای عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: تابستان امسال رییسجمهور ۱۰ دستور ویژه در قالب مصوبه برای عشایر صادر کرد که این مصوبات کم‌نظیر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و اجرای آن‌ها موجب تحول قابل‌ توجهی در توسعه زیرساخت‌های در مناطق عشایری خواهد شد.

وی افزود: طبق این مصوبات ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی توسط وزارت نیرو در بین عشایر توزیع می‌شود این درحالی است که طی ۱۰ سال گذشته تنها ۳۰ هزار پنل خورشیدی در بین عشایر توزیع شده است.

احمدی میرقائد گفت: راه‌اندازی ۳۸۰ خانه بهداشت عشایری یکی دیگر از مصوبات مهم دولت سیزدهم است، در حالی که تا پیش از این تنها ۱۴۰ خانه بهداشت در مناطق عشایری راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که موضوع تولید قراردادی دام عشایر نیز از تأکیدات رییسجمهور در راستای حمایت از جامعه عشایری است، بر اجرای طرح‌های اقتصادی زنجیره تولید گوشت، گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی برای تنوع‌بخشی به اشتغال و درآمد عشایر تأکید کرد.

۷۰ دستگاه در قابل عشایر وظیفه دارند

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان این که جامعه عشایری نیازهای زیادی دارند که تأمین همه آنها از عهده سازمان امور عشایر خارج است، گفت: بیش از ۷۰ دستگاه در قبال عشایر مسئولیت دارند و باید برای رفع مشکلات این قشر وارد میدان شوند.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را در قبال عشایر بر اساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر و سه مصوبه هیات دولت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و بهداشتی عشایر انجام دهند و این موضوع بسیار حایز اهمیت است و استانداری‌ها نیز نقش تاثیرگذاری در انجام هماهنگی‌های بیندستگا‌هی دارند.

افزایش ۲۰ برابری اعتبارات حوزه عشایر در بودجه

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به توجه دولت سیزدهم و مجلس به عشایر، از افزایش ۲۰ برابری اعتبارات مصوب حوزه عشایر در دو سال اخیر خبر داد.

وی با بیان این که پیشنهادهای خود را مبنی بر توجه ویژه به جامعه عشایری و افزایش اعتبارات این بخش در بودجه ۱۴۰۳ که در دست بررسی مجلس است، ارائه داده‌ایم، اظهار امیدواری کرد؛ با اختصاص و تخصیص اعتبارات ویژه، شاهد ارتقای شاخص‌های توسعه و رفاه بیشتر در مناطق عشایری باشیم.

احمدی میرقائد ادامه داد: برطرف کردن مشکلات عشایر در بخش بیمه از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است که با حمایت نمایندگان مجلس سه هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اختصاص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ماده ۵۲ بودجه به عشایر، افزود: این کمک‌ها نشان دهنده توجه دولت و مجلس به عشایر است.

اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب و راه عشایر فارس

سرپرست سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: استان فارس از جایگاه و نقش مهمی در حوزه عشایری کشور برخوردار است و استاندار فارس نیز عنایت ویژه‌ای به این قشر دارد.

وی گفت: فارس محل حضور عشایر بزرگ ایران از ایلات قشقایی، خمسه و لُر است که همواره در سپهر سیاسی و حفاظت از مرزهای جنوبی کشور نقش پر رنگی داشته‌اند و این شهره عام و خاص است‌.

احمدی میرقائد با اشاره به اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار تامین آب و راه عشایر فارس در سال جاری، تأمین مالی در فصول پاییز و زمستان برای تأمین نهاده دامی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عشایر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این تأمین مالی انجام شده و عشایر فارس نیز مورد حمایت قرار گرفته اند به نحوی که دغدغه تأمین نهاده دامی را ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.