حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4565 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
دستیابی به بهروه‌وری بیشتر با استفاده از کشاورزی هوشمند
29 فروردین 1403 - 15:06
شناسه : 21628
0
با توجه به بحران کمبود آب در جهان که ایران هم از این مسأله مستثنی نیست، کشاورزی هوشمند به عنوان یکی از راهکارهای مهم برون‌رفت از این بحران مطرح می‌باشد.
ارسال توسط : نویسنده : دکتر محمودرضا عیسی‌خانی
پ
پ

کشاورزی هوشمند یعنی استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء، سنسورها، داده‌کاوی و هوش مصنوعی در فرآیندهای کشاورزی که این رویکرد به کشاورزان کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از داده‌های دقیق و تحلیل‌های هوشمندانه و همچنین با بهینه‌سازی منابع مانند: آب، خاک و …، تولید انواع محصولات خود را افزایش داده و عملکرد و بهره‌وری مزارع را بهبود بخشند.

کشاورزی هوشمند می‌تواند به حفظ منابع زمین، آب و انرژی کمک زیادی کند. استفاده از سیستم‌های آبیاری هوشمند که بر اساس داده‌های سنسورها و شرایط جوی، به طور دقیق مقدار آب مورد نیاز محصولات را تنظیم می‌کنند، منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آب می‌شود. تحلیل داده‌های مربوط به خاک می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا نیازهای محصولات خود را در زمینه تغذیه و تهویه بهینه کنند که این امر می‌تواند به حفظ باروری خاک کمک کند. همچنین با استفاده از داده‌های سنسورها و تحلیل هوشمندانه می‌توان نیاز واقعی محصولات به مواد شیمیایی را تخمین زد و استفاده از آن‌ها را به حداقل رساند که این امر می‌تواند به حفظ کیفیت خاک و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک کند.

اهمیت کشاورزی هوشمند در برخورد با چالش‌ها و امکانات جدید در عرصه کشاورزی بسیار زیاد است. با استفاده از فناوری‌های هوشمند، کشاورزان قادرند بهینه‌سازی استفاده از منابع مانند: آب، خاک، و انرژی را انجام دهند و در نتیجه بهره‌وری مزارع را افزایش دهند. همچنین استفاده از سیستم‌های هوشمند می‌تواند به کاهش نیاز به مواد شیمیایی مانند کودها و حشره‌کش‌ها منجر شود که این امر به حفظ سلامتی خاک و افزایش پایداری زیست‌محیطی کمک می‌کند. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمند، کشاورزان می‌توانند فرآیندهای تولید و کشت را بهبود بخشیده و محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند که این امر می‌تواند به افزایش درآمد و رضایت مشتریان منجر شود و با فراهم کردن روش‌های بهینه کشت و مدیریت منابع، می‌تواند کمک کند تا کشاورزان در برابر تغییرات اقلیمی و شرایط جوی نامطلوب مقاومت بیشتری داشته باشند.

کشاورزی هوشمند نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی پایدار جامعه ایفا می‌کند. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمند، کشاورزان قادر هستند بهبود عملکرد و بهره‌وری مزارع خود را افزایش دهند که این امر منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود و استفاده از داده‌های دقیق مربوط به شرایط خاک، آب، و هوا کمک می‌کند تا منابع کشاورزی مانند آب، خاک و کودها بهینه‌سازی شوند و از بین برندگی‌ها و هدررفت‌های غیرضروری جلوگیری شود. با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند در زمینه حمل و نقل و ذخیره‌سازی و توزیع محصولات کشاورزی می‌توان ضایعات و تلفات را کاهش داد و امکان رسیدن محصولات به بازارها و مصرف‌کنندگان را بهبود بخشید و در نهایت با بهبود روش‌های کشت، مدیریت آفات و بیماری‌ها و استفاده کمتر از مواد شیمیایی، می‌توان محصولاتی با کیفیت و پایدارتر تولید کرد که به امنیت غذایی جامعه کمک می‌کند.

با رشد روند جمعیت جهان و نیاز روزافزون دولت‌ها به تهیه غذا، کشاورزی از چالش‌های اصلی کشور و بسیار مورد توجه است. اگرچه تأمین مواد اولیه غذایی برای این حجم از جمعیت کار راحتی نیست اما با بهینه‌سازی در بخش کشاورزی و هوشمندسازی فعالیت‌های اجرایی کشاورزی، به خیلی از این نیازها جواب مثبت داده شده است.

اجرای کشاورزی هوشمند نیازمند تکنولوژی قابل دسترس و کاربردی در سطح کشور است و با اختصاص سرمایه‌های مناسب به انواع محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و کمیت بیشتر دست پیدا خواهیم کرد. در همین راستا نیز وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای کشاورزی هوشمند برای افزایش بهره‌وری با توجه به پدیده خشکسالی و بروز کم‌‌آبی در سال‌های پیش رو تأکید دارد و در این راستا اعتبارات ویژه‌ای برای طرح‌های توسعه کشاورزی هوشمند و فناوری‌های نوین تخصیص داده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.