حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4552 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
رتبه اول ایران در سطح زیر کشت باغات پسته و جایگاه دوم دنیا در تولید
03 فروردین 1403 - 13:06
شناسه : 21382
2
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران همچنان رتبه اول دنیا در سطح زیر کشت باغات پسته و جایگاه دوم در تولید پسته را در دست دارد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوههای سردسیری و خشک درباره وضعیت تولید پسته در کشور، گفت: پسته یکی از مهمترین محصولات بخش کشاورزی و زیربخش باغبانی بوده به نحوی که ایران جایگاه اول دنیا را در سطح زیرکشت باغات پسته و جایگاه دوم دنیا را در تولید پسته دارد.

وی ادامه داد: این محصول از نظر میزان ارزآوری نیز رتبه اول را در بین محصولات باغبانی کشور دارا و به عنوان یک محصول راهبردی مطرح است.

سالم‌پور در خصوص افزایش عملکرد و تولید بهینه محصول پسته، تصریح کرد: برنامه‌های متعددی در دستور کار معاونت امور باغبانی و دفتر امور میوههای سردسیری و خشک قرار گرفته و بخشی از آن با همکاری موسسات تحقیقاتی، دانشگاهی، انجمن پسته ایران و باغداران پیشرو اجرایی شده و برخی نیز در حال پیگیری و اجرا است.

به گفته وی، برنامه همکاری‌های مشترک فنی پسته (TCP) با سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای بهبود تولید و صادرات پسته از طریق ایجاد مدیریت یکپارچه محصول برخی از برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه به شمار می‌رود.

این مسئول ادامه داد: این برنامه در سه بخش بهبود بهره‌وری و تولید پایدار پسته در باغات، بهبود روش‌ها و فناوری‌های برداشت و پس از برداشت پسته و افزایش تمهیدات سازمانی و آزمایشگاهی برای کنترل و مدیریت آلودگی و سلامتی محصول طی دو سال در کشور اجرایی خواهد شد و ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی را در بهبود مدیریت زنجیره تامین یکپارچه پسته با تاکید بر افزایش بهره‌وری، برداشت، فرآوری و مقررات ایمنی افزایش خواهد داد.

سالم‌پور خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات افزایش بهره‌وری در باغات پسته که به صورت پایلوت در سه استان عمده تولید کننده پسته کشور (استان‌های کرمان، خراسان رضوی و یزد) در حال اجرا است می‌توان به توسعه یک پروتکل فنی هماهنگ برای افزایش مدیریت و بهره‌وری خاک و آب، بروزرسانی دستورالعمل‌های فنی و استانداردها و همچنین اجرایی شدن شیوههای خوب کشاورزی (GAP)  در باغات پسته اشاره کرد.

وی با اشاره به صادرات پسته، یادآور شد: با توجه به این که بخش عمده‌ای از تولیدات باغبانی به کشورهای هدف صادر می‌شود لذا صادرات محصولات باغبانی به ویژه پسته نسبت مستقیم با میزان تولید این محصول دارد و از طرفی میزان تولید و صادرات یکساله ملاک تصمیمگیری و برنامه‌ریزی‌ها به شمار نمی‌رود چراکه معمولا باغات در سال‌های مختلف به صورت سال‌آور و نیاور (کم‌محصول) می‌باشند و یا تحت تاثیر تنش‌های اقلیمی قرار می‌گیرند و عملکرد و تولید سال به سال متفاوت است.

به گفته مدیرکل دفتر امور میوههای سردسیری و خشک، با در نظر گرفتن روند چند ساله صادرات محصولات سردسیری و خشک، رتبه اول از نظر ارزش صادرات متعلق به محصول پسته بوده و پیشبینی می‌شود در سالی که مزین به شعار “رشد تولید” بود، علاوه بر این که رشد تولید را داشتیم، شاهد رشد صادرات هم باشیم به نحوی که تا بهمن ماه بیش از ۸۰ هزار تن پسته به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد از نظر وزنی و ۵۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ایجاد شده در زمینه صادرات این محصول، گفت: تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشور، ظهور رقبای صادراتی منطقه‌ای و بینالمللی، وجود مشکل در مبادلات ارزی و بین بانکی، برخی مقررات بانک مرکزی در بحث تعهد ارزی و پیمانسپاری ارزی، تعیین ارزش گمرکی بالاتر از میانگین قیمت جهانی، ضعف زیرساختهای نگهداری و حمل و نقل محصول و … باعث شده صادرات پسته دستخوش تغییراتی شود که موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری و رفع مشکل است، ولی این مسایل ایجاب می‌کند تا توجه به تکمیل زنجیره یکپارچه تامین (تولید تا عرضه) پسته در دستور کار جدی بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد و اینجاست که اهمیت طرح‌های مشترک فنی با ارگان‌ها و کارشناسان بینالمللی از قبیل TCP پسته، دوچندان می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.