حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
رسالت سازمان حفظ نباتات در امنیت غذایی کشور
02 اسفند 1402 - 13:42
شناسه : 21137
2
امروزه استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی در تمام جهان به منظور حفظ و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی افزایش یافته است. سموم دفع آفات کشاورزی به منظور از بین‌بردن آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، سموم شیمیایی دفع آفات، یک ماده شیمیایی یا یک عامل بیولوژیکی مانند ویروس، باکتری، ضدمیکروب یا ضدعفونی‌کننده است که باعث مهار و کشتار آفات می‌شود.
ارسال توسط : نویسنده : دکتر محمودرضا عیسی خانی
پ
پ

استفاده از سموم دفع آفات پس از جنگ جهانی دوم متداول شد زیرا بخشی از این جنگ بر تحقیقات علمی در زمینه  پایان‌دادن به گرسنگی متمرکز بود. بنابراین استفاده از سموم کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری و در دسترس‌بودن مواد غذایی برای انسان‌ها خواهد شد.

البته استفاده از سموم دفع آفات در محیط‌هایی که آگاهی کمی در رابطه با تأثیرات مضر آفت‌کش‌ها وجود دارد می‌تواند سلامت انسان و محیط زیست را به مخاطره بیاندازد. با استفاده نادرست از سموم دفع آفات، توسط آب باران شسته شده و به صورت رواناب وارد رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی شده و محیط را آلوده می‌کنند.

حوزه کنترل آفات، یکی از بخش‌های مهم در حفظ افزایش تولید محصولات کشاورزی است. تاکنون در پایش عوامل خسارت‌زا و بکارگیری شبکه‌های مراقبت و نظام پیش‌آگاهی در سازمان حفظ نباتات اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید با علم روز دنیا در این زمینه هماهنگ بود و مطابق آن برنامه‌ها را عملیاتی کرد.

توسعه کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی از اولویت‌های مهم در کشاورزی می‌باشد. توسعه کاربرد روش‌های کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی و جایگزینی روش‌های پرخطر در سامانه‌های کشاورزی و استفاده از راهبردهای سالم و کم‌خطر مانند کنترل بیولوژیک برای مدیریت آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز در عرصه‌‌های کشاورزی و کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی از موارد حائز اهمیت در این حوزه بوده و برای تحقق این امر باید از ظرفیت‌های موجود در کشور و مشارکت تمام متخصصان امر در بخش‌های تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی سراسر کشور با مدیریتی علمی، دقیق و هماهنگ استفاده شود.

سازمان حفظ نباتات به عنوان مرجع صدور گواهی‌های بهداشت و سلامت برای محموله‌های وارداتی و صادراتی بر قرنطینه‌ محموله‌های کشاورزی در مبادی ورودی و خروجی کشور نظارت دارد و هیچ کالای کشاورزی بدون مجوز بهداشتی این سازمان حق صادرات و واردات ندارد. براساس آمار سازمان خوار‌وبار جهانی (فائو)، سازمان‌های حفظ نباتات در جهان 30 تا 40 درصد در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی نقش دارند و در تأمین سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی نیز به عنوان محور تلقی می‌شوند.

در کشور ما حدود 607 عامل خسارت‌زا وجود دارد که حدود 50 درصد از این عوامل شامل آفات گیاهی مانند: سن‌ غلات، مگس میوه، ملخ و … ، 27 درصد بیماری‌های گیاهی و 23 درصد شامل علف‌های هرز می‌شود که این عوامل در کاهش محصولات کشاورزی نقش دارند. لذا اگر بتوان این آفات و بیماری‌ها را کنترل کرد، افزایش کمی و کیفی تولید را در بر خواهد داشت.

استفاده از فناوری‌های نوین علمی و کاربردی مناسب در زمینه مقابله با بحران‌های غذایی در جهت کاهش واردات محصولات کشاورزی و وابستگی غذایی تأثیرگذار است. نظارت بر تولید محصول سالم، تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم از مهمترین وظایف سازمان حفظ نباتات است و اقدامات کنترلی این سازمان در جهت کاهش مخاطرات تولید محصولات کشاورزی بسیار مؤثر است. برنامه‌ریزی دقیق برای حفاظت از امنیت غذایی کشور مستلزم شناخت نقاط قوت، ضعف ،فرصت‌ها و تهدیدهای آن است و وزارت جهاد کشاورزی و در زیرمجموعه آن سازمان حفظ نباتات نقش مهمی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.