حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4568 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
سامانه‌های پرورشی دام سبک برای نجات مراتع می‌آیند
24 دی 1402 - 13:30
شناسه : 20441
2
معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: این مرکز برای توسعه تولید محصولات دام سبک در قالب سه سامانه برنامه‌ریزی کرده است.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، امیر طاهری یگانه از اجرای برنامه‌های پرورش دام سبک در قالب سه سامانه پرورشی گوسفند و بز کشور شامل سامانه مرتعی یا کوچ رو، سامانه مرتعی-مزرعه‌ای یا روستایی و نیز سامانه مزرعه‌ای یا بسته خبر داد.

 وی افزود: در سامانه مرتعی یا کوچ رو، گله‌های گوسفند و بز برای 10 ماه از سال به استفاده از علوفه مراتع وابسته هستند درحالی‌که تغذیه دام‌های مرتعی – مزرعه‌ای یا روستایی می‌تواند از حداقل یک ماه تا هفت ماه از سال با استفاده از علوفه مراتع و مابقی سال با استفاده از پس‌چر مزارع و علوفه دستی انجام شود. همچنین در سامانه مزرعه‌ای یا بسته نیز تغذیه گله‌ها در طول سال کاملاً بدون اتکا به مراتع و به‌صورت دستی است.

افزایش بیش از 100 هزار تن تولید گوشت قرمز در سال

معاون مرکز اصلاح نژاد دام یکی از اهداف مرکز از اجرای این برنامه‌ها را بسترسازی جهت تحقق الزام قانونی بند ب ماده 14 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی دانست و افزود: این ماده‌قانونی برای کاهش تا 30 میلیون واحد دامی متکی به مرتع و بسترسازی پرورش 31 میلیون واحد دامی خارج از مراتع در طی 10 سال الزام ایجاد کرده‌ است.

وی افزود: یکی دیگر از این اهداف، برنامه‌ریزی جهت افزایش بیش از 100 هزار تن تولید گوشت قرمز با توسعه پرورش حدود دو میلیون رأس، ترکیب‌های ژنتیکی جدید و پربازده و همچنین افزایش بیش از 400 هزار تن شیر مزیت‌دار بز با توسعه پرورش حدود 450 هزار رأس بز شیری پرتولید درطی 10 سال است.

طاهری ادامه داد: در سامانه مرتعی بهبود راندمان تولید و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از روش انتخاب دام‌های برتر و تطابق یافته با محیط داخل و نژادهای بومی مدنظر بوده و با پیش‌بینی کاهش جمعیت مولدهای کم تولید این سامانه، حداقل 18 میلیون رأس در طی 10 سال برنامه‌ریزی ‌شده است.

وی بیان کرد: در سامانه‌های پرورشی غیر متکی به مرتع، بهبود راندمان تولید و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از سهم خونی نژادهای پر تولید دنیا و روش انتخاب دام‌های برتر و تطابق یافته با محیط برنامه‌ریزی‌شده است که طبیعتاً جمعیت مولدهای این سامانه به‌منظور جبران کاهش جمعیت و تولید سامانه مرتعی، باید اندکی افزایش یابد.

معاون مرکز اصلاح نژاد دام افزود: تغییر ترکیب ژنتیکی برای پنج میلیون رأس از مولدهای پر تولید این سامانه در طی 10 سال و فراهم آوردن شرایط واگذاری امور توسعه پرورش و اصلاح نژاد به تشکل‌های غیردولتی و پرورش‌دهندگان از اهداف دیگر این مرکز هستند.

بهره‌گیری از ظرفیت پرورش‌دهندگان توانمند

وی بیان کرد: میزان اعتبار پروژه‌ها بسته به شرایط کشور در سال‌های مختلف متفاوت است و طبیعتاً به دلیل شرایط کشور برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده کافی نیست. اما با توجه به وجود پرورش‌دهندگان توانمند در کشور، تلاش بر این است که عموماً برنامه‌های اصلاح نژادی و توسعه‌ای با مشارکت اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی و گله‌دران توانمند برنامه‌ریزی و اجرا شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.