حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4552 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
طرح‌های بزرگ آب و خاک بر مدار پیشرفت
07 فروردین 1403 - 15:31
شناسه : 21403
2
معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی پیشرفت طرح‌های شاخص این بخش را مناسب ارزیابی کرد و از تأمین مالی آن در فاز دوم اجرا خبر داد؛ سهم دولت از صنایع و فاینانس دو راه‌کار در دست بررسی است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، صفدر نیازی شهرکی، در رابطه با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اظهار کرد: حدود ۳۰۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام به بهره‌برداران تحویل داده‌شده و به زیر کشت رفته است.

وی افزود: برای فاز دوم این طرح دو چالش داشتیم که یکی منابع مالی طرح و دیگری مطالعات طرح بود که مطالعات آن توسط شرکت جهاد نصر در حال انجام است و ۱۰۰ هزار هکتار از آن مطالعه شده است و سازمان برنامه بودجه ۸۰ هزار هکتار از این طرح را اولویت اول اعلام کرد تا مطالعات آن تکمیل و به مرحله اجرا برسد.

معاون آب‌ و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این پروژه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که شامل تأمین آب و شبکه آبیاری می‌شود و از دو طریق در حال پیگیری آن هستیم، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ مقررشده بود سهم دولت از صنایع نیشکر و سایر صنایع جانبی که حدود ۳۰ همت ارزش‌گذاری شده بود، به فروش برود و به این پروژه اختصاص یابد که در حال پیگیری است.

وی افزود: روش دیگر تأمین بودجه از طریق فاینانس است که در سفر ریاست جمهوری به چین، چندین طرح برای فاینانس موردقبول شرکت چینی قرار گرفت که دراین‌بین دو پروژه آب‌وخاک پذیرفته شد و یکی از این دو پروژه، ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام بود و همچنان پیگیر یک میلیارد دلار فاینانس هستیم.
 
نیازی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در سال ۱۴۰۳ بخشی از این پروژه را با تخصیص منابع اعتباری اجرایی کنیم.

معاون آب‌ و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح شبکه‌های آبیاری و زه کشی غرب و شمال غرب کشور گفت: این طرح ۲۲۷ هزار هکتار بود که ۱۲۷ هزار هکتار از آن در سنوات قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۱۰۰ هزار هکتار از این طرح به‌جامانده است که در سال ۱۴۰۲ با دستور مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی به این طرح اختصاص یافت که ۷ هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۳۱ هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت نیرو برای تخصیص آب کشاورزی است.

وی ادامه داد: یک‌صد هزار هکتار باقی‌مانده این پروژه در حال انجام است و در استان‌های مختلف به‌خوبی پیش می‌رود؛ امیدواریم این پروژه تا مهر سال ۱۴۰۳ آماده افتتاح و بهره‌برداری شود که منوط به آب‌رسانی وزارت نیرو به این طرح است.

نیازی به ۴۱ هزار کیلومتر قنات در کشور اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیاری برای احیای قنوات نیاز داریم؛ امسال قرار بود ۵۱۸ میلیارد تومان برای احیای قنوات اختصاص یابد که تاکنون ۱۶۸ میلیارد تومان دریافت شده است و مقررشده به‌زودی مبلغ دیگری هم تخصیص یابد.

وی افزود: طبق برنامه، ما باید ۴۰۰ کیلومتر قنات را مرمت و بازسازی کنیم که به دلیل عدم جذب اعتبارات عملکرد بالایی نداشته‌ایم و حدود یک‌سوم آن اجرایی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان موافقت‌نامه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور داشتیم که ۶۲۹ میلیارد تومان از آن را اختصاص داده‌اند که بخش بالایی از آن اسناد خزانه است، از این میزان هم تنها ۱۷.۵ درصد اعتبار تخصیص داده‌شده است. این در حالی است که این حوزه برای اجرای تمام طرح‌های خود به هزار میلیارد تومان اعتبار و بودجه نیازمند است.

وی با بیان این که ما در برنامه هفتم مکلف به اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری، حدود صد هزار هکتار اجرای شبکه‌ها و… هستیم، گفت: برای سال آینده برنامه داریم آبیاری هوشمند را در اراضی کشاورزی اجرایی کنیم که تمام نیازهای گیاه و خاک را موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.
نیازی در پایان عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما در بخش کشاورزی، تغییرات اقلیمی و افزایش دما است که پروژه‌ای را تعریف کرده‌ایم تا ببینیم در ایران کشاورزی از تغییر اقلیم چه صدماتی خواهد خورد و برای آن برنامه‌ریزی کنیم که یک پروژه مطالعاتی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.