حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم تبیین شفاف حقوق صاحبان دانش، برای توسعه انتقال فناوری در بخش کشاورزی
08 مهر 1399 - 21:45
شناسه : 4320
7

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تبیین شفاف حقوق صاحبان دانش و نحوه ارائه آن به بهره‌بردار برای توسعه انتقال فناوری در بخش کشاورزی ضروری است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی حقوق […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تبیین شفاف حقوق صاحبان دانش و نحوه ارائه آن به بهره‌بردار برای توسعه انتقال فناوری در بخش کشاورزی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراع که با حضور معاون وزیر دادگستری، مدیرکل دفتر امور حقوقی و سایر مدیران ستادی مؤسسه‌ها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه تابعه سازمان سه شنبه ۸ مهر به صورت وبینار در سالن اندیشه برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد تخصصی پژوهشی در مجموعه سازمان تحقیقات بیان داشت: خوشبختانه کشور در ده سال اخیر در حوزه فناوری توسعه فراوانی یافته است و در این راستا احصای فناوری و انتقال آن به جامعه هدف، وضع قوانین و مقررات برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دفاع مادی و معنوی از صاحب دانش‌های فنی به منظور نفوذ فناوری بسیار لازم است.

وی برگزاری این دوره آموزشی را در تبیین روابط حقوقی بین صاحبان فناوری، سرمایه‌گذار و بهره‌برداران سودمند دانست و افزود: ارائه قوانین و مقررات روشن در شفاف کردن حقوق صاحب دانش و حقوق بهره‌بردار به ظهور و بروز فناوری‌ها به‌ویژه در بخش دولتی کمک می‌کند؛ این مسیر می‌تواند به تأمین حقوق و مقررات استفاده از دانش‌های فنی به صاحبان دانش کمک کند و به آن اطمینان بخشد که از منابع مادی فناوری و منابع مادی حاصل از فروش فناوری خود برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی، ارائه فناوری توسط خالقان و صاحبان آن به بخش دولتی را از پیامدهای مثبت آگاهی از قوانین و مقررات ثبت مالکیت فکری برشمرد و بیان داشت: بخش کشاورزی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه فناوری‌های اثربخش دارد که تبیین شفاف رابطه بین خالق فناوری و سرمایه‌گذاری و آگاهی بخشی قوانین موجود در این رابطه می‌تواند، صاحبان ایده و فناوری را نسبت به عرضه فناوری‌های خود به بخش دولتی و پیگیری تجاری‌سازی تشویق کند.

وی تلاش برای ارتقای انگیزه محققان برای ارائه دانش‌های فنی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات را از دغدغه‌های جدی این سازمان دانست و ابراز امیدواری کرد: با تبیین و شفاف‌سازی روابط حقوقی بین خالقان فناوری و مشارکت سرمایه‌گذار گام مهمی در توسعه نفوذ فناوری در بخش کشاورزی و باز شدن افق‌های روشن در ارتقای امنیت غذایی کشور برداشته شود.

در ادامه این نشست، معاون مالکیت فکری وزارت دادگستری نیز با بیان این که نتیجه اختراع دانش، تولید محصول بوده و مالکیت آن انحصاری است، بر بازاری کردن این دانش و انحصاری کردن اقتصادی آن تأکید کرد.

دکتر محمود حکمت‌نیا با اشاره به این که حق انحصاری اختراع از زمان ثبت اظهارنامه در مرجع ثبت معتبر است، اظهار داشت: حمایت قانونی از اختراع مبتنی بر ثبت اظهارنامه است.

وی ضمن تبیین و تشریح نقش مالکیت فکری در تولید ثروت، بر تقویت تجاری‌سازی اقتصادی در نوآوری‌ها و اختراعات تأکید کرد و گفت: مخترعین و تولیدکنندگان دانش نو باید از حمایت دولت صرف‌نظر کرده و اختراع را برای بازار انجام دهند.

معاون مالکیت فکری وزارت دادگستری با تأکید بر این که اختراع برای دولت موجب شکوفایی علم نمی‌شود و باید با بازاریابی حرفه‌ای نسبت به اقتصادی کردن آن اقدام کرد، اذعان داشت: باید سعی بر این باشد که اختراع بر نیاز بازار مبتنی گردد.

دکتر حکمت‌نیا گفت: نظام علم اختراعی نباید نگاه مبتنی بر توسعه دانش باشد بلکه نگاه بر ارائه محصولی است که با شرط جدید بودن و داشتن گام ابتکاری، دارای کاربرد صنعتی باشد.

گفتنی است؛ در ضمن برگزاری این دوره آموزشی محققان و پژوهشگران مؤسسه‌ها، پژوهشکده و پژوهشگاه تابعه سازمان، ضمن ارائه پیشنهادات و مشکلاتی که در حوزه ثبت اختراع و دانش فکری وجود دارد بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مدیران و کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در زمینه آشنایی با حقوق مالکیت فکری و تجاری‌سازی علائم و نیز لزوم توسعه اقتصادی کشاورزی از طریق اجتماعی کردن و ارتقای سطح مشارکت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.