حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم تسریع در حرکت به سوی کشاورزی دانش‌بنیان
19 بهمن 1402 - 17:12
شناسه : 21002
3
ارتقای دانش کشاورزی، افزایش مهارت کشاورزان و نیز تغییر نگرش آنان، منجر به افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و در نتیجه کشاورزی دانش‌بنیان می‌شود. رشد و توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، پایداری امنیت، اقتدار غذایی و حفظ منابع پایه را در پی خواهد داشت.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس الهام قاضی میرسعید
پ
پ

کیفی‌سازی و دانش‌بنیان شدن فناوری‌های بخش کشاورزی، حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی است. اگر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با رشد منطقی آن‌ها در کنار صنایع بزرگ و کوچک باشد، بسیاری از معضلات بخش کشاورزی در حوزه‌ی بهره‌وری، کیفیت و بازاریابی حل خواهد شد.

با توجه به اهمیت بی‌بدیل بخش کشاورزی در تأمین امنیت پایدار غذایی، سلامت آحاد جامعه و کاهش وابستگی به خارج از کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نخبگان در رونق این بخش مهم و زیربنایی کشور، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

متأسفانه عمده کشاورزان کشور از نوع معیشتی بوده و لذا قدرت ریسک‌پذیری برای فناوری‌ها و موضوعات دانش بنیان جدید با توجه به هزینه‌های اولیه بالای آن‌ها را ندارند. لذا شرکت‌های دانش بنیان این بخش با مشتریان کمی مواجه می‌شوند. همچنین عدم حمایت کامل دولت‌ها در طی دهه‌های گذشته از بخش کشاورزی و ریسک بالاتر سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل وابستگی شدید به اقلیم، آب و هوا، باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شده است.

در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی از 280 شرکت در ابتدای دولت سیزدهم، به 500 شرکت فعال افزایش یافته که نشان از رشد بالای 78 درصدی آن‌ها در حوزه کشاورزی دارد. تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در بازار به فروش رسیده است.

یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از شکل‌گیری و رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری جهت گره‌گشایی از مشکلات کنونی حوزه کشاورزی کشور است. حدود ۶ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور در بخش کشاورزی فعال هستند که مهم‌ترین دلیل این امر، عدم تمکن مالی و توانایی بهره‌برداران برای استفاده از فناوری‌های روز است.

حرکت به سمت کشاورزی علمی، با نفوذ فناوری و انتقال دانش به بخش کشاورزی از طریق ترویج به روش‌های نوین و تحول‌آفرین منجر به رشد تولید داخل و اشتغال‌زایی، تأمین خودکفایی و پایداری، تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور و حضور بیشتر محصولات استراتژیک و اساسی تولید بخش کشاورزی ایران در بازارهای جهانی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.