حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
نقش مؤثر بانک کشاورزی در احیای طرح‌های راکد
30 بهمن 1401 - 13:52
شناسه : 15791
3
انتظار می‌رود بانک‌ها مهم‌ترین نقش را در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند زیرا اقتصاد مقاومتی و فعالیت‌های اقتصادی نیازمند تأمین مالی است.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی خانی
پ
پ

امروزه هیچ فعالیت اقتصادی با سرمایه داخلی نمی‌تواند به شکل قوی اداره شود، حتما احتیاج به تأمین مالی دارد و در کنار آن به هدایت سرمایه به بخش اولویت‌دار اقتصادی، جایگاه بسیار مهمی به بانک‌ها می‌دهد. در حال حاضر اگر بخواهیم منابع ملی را که عمده آن در اختیار بانک‌ها و بازار پول است؛ به طور هدفمند توزیع کنیم، به نظام بانکی همسو با اقتصاد مقاومتی نیاز داریم. همین‌طور اگر بخواهیم فعالان اقتصاد واقعی و کسانی که در عرصه واقعی اقتصاد فعالیت می‌کنند و قطعاً احتیاج به تشکیل سرمایه و تکمیل سرمایه دارند، تأمین مالی نماییم، بانک‌ها مهم‌ترین عنصر در این زمینه هستند.

یکی از حلقه‌های اصلی رونق تولید، فعال‌شدن واحدهای تولیدی راکد با کمک بانک‌ها می‌باشد و اکنون بدون تسهیلات بانکی تصور خروج از این رکود تقریباً غیرممکن بوده و در این مسیر حذف بروکراسی بویژه در نظام بانکی ضرورتی غیر قابل‌ انکار است.

اغلب فعالان اقتصادی و صاحبان تولید مهم‌ترین دلیل رکود فعالیت خود را موضوع مشکل نقدینگی ذکر می‌کنند، مشکلی که تنها با پرداخت تسهیلات بانکی رفع‌شدنی است، ضمن اینکه تعداد قابل توجه این فعالان بروکراسی اداری در نظام بانکی و بالا‌بودن بهره‌های بانکی را نیز دخیل در مشکلات خود می‌دانند.

در چند سال اخیر دولت تلاش گسترده‌ای برای رهایی واحدهای تولیدی درگیر مشکلات مالی و احیای آن‌ها و  نیز اجرای پروژه‌های عمرانی انجام داده که بیشتر  آن‌ها با همراهی بانک‌ها عملیاتی شده است.
بانک کشاورزی نیز به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده سرمایه بخش کشاورزی کشور، از مجموع 231 فقره طرح راکد و موعد گذشته بیش از دو سال که در ابتدای سال جاری شناسایی شده بودند، تعداد 178 فقره طرح از طریق تأمین مالی به مبلغ 13 هزار و 328 میلیارد ریال، با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شده است. این بانک در کنار سایر بانک‌های کشور، تمام تلاش خود را برای تحقق رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور بکار بسته و با جدیت تلاش می‌کند. زیرا بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید در کشور، فعالیت‌های اقتصادی را قوت و قدرت بیشتری می‌دهد و توسعه و اشتغال در بخش مولد و پایه کشاورزی را به همراه دارد.

بی‌شک می‌توان اذعان داشت که بانک کشاورزی نقش تأثیرگذاری در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این بانک ضمن حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی، در اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی، طرح‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی، تأمین سرمایه در گردش بخش کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان قدم‌های بزرگی را برداشته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.