حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
نقش مهم سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی
29 بهمن 1402 - 20:06
شناسه : 21034
3
با وجود خشکسالی‌های پی‌در‌پی و کمبود منابع آب در بسیاری از استان‌های کشور، مسئله مدیریت منابع آب یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی کشور محسوب می‌گردد. بنابراین توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به منظور بهبود عملکرد روش‌های سنتی آبیاری و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی از اهداف اصلی احداث شبکه‌های آبیاری در کشور است.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس الهام قاضی میرسعید
پ
پ

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در چند دهه گذشته بوده است و ارزیابی نقش این سامانه‌ها در افزایش شاخص‌های مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده کشور مؤثر باشد. بخش کشاورزی کشور با دارا بودن 85 درصد مصرف آب کشور، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب در ایران به شمار می‌رود و البته بیشترین میزان اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های پیشرفته آبیاری و عواملی مانند عدم رعایت الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف نیز در این بخش مشاهده می‌گردد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی کل اراضی آبی کشور 8 میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که برای افزایش بهره‌وری آب و مدیریت مصرف آن تاکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است. از مجموع سیستم آبیاری اجرا شده در کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر توسط کشاورزان اجرا شده است. از حدود ۵/۸ میلیون هکتار اراضی آبی شامل اراضی زراعی و باغی در کشور طی سه دهه گذشته حدود ۳ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای روش‌های آبیاری نوین و انتقال آب با لوله به مزارع از مهم‌ترین رویکردهای وزارت متبوع و ضامنی برای تحول در بخش کشاورزی کشور است. همچنین در این مسیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است. با توجه به بحران منابع آبی و برداشت بیش از حد از چاه‌های غیرمجاز و پایین آمدن بیش از حد سطح آب سفره‌های زیرزمینی، بخش کشاورزی با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، اما به هر حال بخش کشاورزی به عنوان تأمین‌کننده امنیت غذایی باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد تا با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کشاورزی هوشمند، بهره‌وری آب در واحد سطح افزایش یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.