حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4565 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
هفت هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود
19 اردیبهشت 1402 - 13:42
شناسه : 16664
4
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دریافت هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران، از تسویه بخشی از این مطالبات تا پایان هفته خبر داد.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی دیشب با حضور در برنامه صف اول در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خرید تضمینی گندم بیان کرد: تا امروز بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل رشد بیش از ۴۸ درصدی داشته است.

وی افزود: هدف گذاری ما برای خرید تضمینی گندم طی امسال ۷.۵ میلیون تن است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: بابت تاخیر در پرداخت پول گندم عذرخواهی می‌کنیم. چهار هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و هفت هزار میلیارد تومان هم دریافت کردیم که بخشی از این مطالبات را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل تاخیر مطالبات این بود که جلسات تعیین قیمت گندم به طول انجامید. در نهایت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد. تا پایان هفته این مقدارپول گندمی که تحویل گرفته‌ایم را تسویه خواهیم کرد.

آقامیری درباره عدم تطابق قیمت گندم با پول فطریه یادآور شد: تعیین قیمت گندم طبق قانون مصوب مجلس، مراتبی دارد و چهار ماخذ نرخ برابری کالا، قیمت مصرف، هزینه تولید به اضافه سود متعارف برای آن محاسبه می‌شود. امروز جلسه‌ای با کمیسیون کشاورزی داشتیم و سوءتفاهمات در این خصوص برطرف شد.

تسویه مطالبات زعفران‌کاران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده برای مطالبات زعفران‌کاران گفت: مطالبات زعفران کاران بیش از ۱۰ روز است که تسویه شده است.

وی اضافه کرد: در خصوص برنج کاران جلسه خوبی داشتیم. مقداری برنج در انبارها و شالی کوبی‌ها انبار شده که امکان فروش نداشتند. تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده تا مطالبات هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

آقامیری به این پرسش که طبق برنامه ششم باید کشور در محصولات اساسی تا ۹۵ درصد خودکفا شود الان کمتر از ۳۰ درصد تکالیف اجرایی شده علت چیست؟ این‌گونه پاسخ داد: مهمترین عامل عدم تحقق این هدف مربوط به بخش کشاورزی و کاهش بارندگی است. در این خصوص موضوع الگوی کشت مطرح می‌شود که در دوره آقای ساداتی نژاد شروع شده و باید آن را کامل اجرا کنیم.  ضریب نقوذ دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی پایین است و بهره‌وری در این بخش باید افزایش یابد.

وی اضافه کرد: باید آمارهای دقیق در حوزه کشاورزی داشته باشیم. در این خصوص جلسات خوبی با شرکت‌های دانش بنیان داشتیم. باید آمار محیط کشت و آمار تولید داشته باشیم، برای اینکه وارد بحران نشویم باید پیش‌بینی کنیم و برای پیش‌بینی به آمار نیاز داریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره ارزیابی خود از اجرای الگوی کشت در کشور توضیح داد: الگوی کشت حتما باید اجرایی شود اما باید کشاورز ایمان بیاورد که این الگو برای او منفعت دارد. کاروان‌های ترویجی باید کار را شروع کنند تا ارتباط با کشاورز قوی شود.

وی اضافه کرد: در استان‌ها الگوی کشت در حال انجام است اما روش‌ها متفاوت است، ما توجه ویژه به مروجان کشاورزی داریم. همچنین ابزارهای تشویقی مثل یارانه کود و خریدهای تضمینی هم داریم. اگر کشاورز از مشاوره‌های مروجان نفع ببرد انتقال الگوی کشت به مزرعه راحت‌تر انجام می‌شود.

تشکیل کمیته در رابطه با تعرفه‌های صادراتی

آقامیری درباره اقدامات این وزارتخانه در خصوص تعرفه‌های صادراتی گفت: کمیته خاصی در این مورد تشکیل شده است تا به صورت ریشه‌ای آسیب شناسی انجام شود. باید بدانیم تعرفه‌های صادراتی چه زمانی، چگونه و روی چه محصولی اعمال شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قطعه‌بندی مرغ تاکید کرد: سلامت مردم خط قرمز دولت است. قطعه‌بندی در هیچ کجا ممنوع نیست فقط شروطی دارد؛ اولین شرط آن داشتن مسئول فنی بهداشتی در واحد خرده فروشی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسئولیت نظارت بر بهداشت عمومی محصولات پروتئینی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. همه بسته بندی‌های مرغ باید قابل رهگیری باشد. ما به واحدهای متخلف اخطار دادیم. قطعه‌بندی بدون نشان نباید در هیچ واحدی باشد.

وی یادآور شد: در هفته های گذشته به دلایل مختلف مرغداران جوجه کمتر تولید کردند و ما به بحران رسیدیم اما با آرامش از این بحران رد شدیم. تولید به نصف رسیده بود و دولت هیچ نقشی در آن نداشت. عرضه کم و تقاضای زیاد افزایش قیمت را به همراه داشت که اکنون این مشکل رفع شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.