حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4552 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پیام معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت ۲۲ مارس روز جهانی آب
03 فروردین 1403 - 12:55
شناسه : 21378
2
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پیامی ضمن گرامیداشت روز جهانی آب، از بهره‌برداران و متخصصان کشاورزی خواست تا با فراهم آوردن بستری مناسب برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی؛ در عرصه عمران، توسعه و آبادانی کشور گام‌‌‌ بردارند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، متن پیام صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت ۲۲ مارس روز جهانی آب، به شرح زیر است؛

بسمه تعالی

با توجه به این که ایران در منطقه‌ای خشک و نیمهخشک واقع شده، لذا مهمترین عامل و از طرفی تنگنا برای توسعه کشاورزی، ماده حیاتی آب است؛ بنابراین اتخاذ سیاستهای بهینه کردن مصرف آب، ضمن کاهش میزان بهره‌برداری از منابع آبی باعث افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی می‌شود.

محدودیت منابع آب تجدید شونده در سطح کشور و نیازهای روزافزون برای مصرف آب در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها، وزارت جهاد کشاورزی را در برنامه هفتم توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور مکلف ساخته تا بهره‌وری آب کشاورزی را افزایش دهد، موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره فرموده‌اند.

با توجه به این ضرورت، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای شرکت‌های تولید کننده و خدمات فنی و مهندسی داخل کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان و با نگاهی به سند دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور همواره ضمن اجرای فناوری‌های نوین برای بالا بردن میزان بهره‌وری آب و حفظ منابع پایه آب و خاک، درصدد است بستر و زیرساخت مناسبی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در راستای دستیابی به امنیت غذایی کشور را فراهم کند.

اجرای پروژه‌های مهمی مثل توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، هوشمندسازی آبیاری، اجرای طرح‌های شبکه‌ه‍ای آبیاری و زهکشی، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی و احیای قنوات از جمله پروژه‌هایی است که معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جهت مصرف بهینه آب در دست اقدام دارد.

تجارب و شواهد جهانی نشان می‌دهد که دولت به تنهایی نمی‌تواند پرچم‌دار مدیریت این مایه حیات باشد و تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای یافتن راه حل و راهکار مناسب برای مدیریت بهینه سیستمهای آبیاری، جملگی نشان دهنده این است که مدیریت بهینه سیستمها و روش‌های آبیاری، تنها در گرو اتخاذ رویهای کثرت‌گرا و مشارکتی خواهد بود. لذا با توجه به نقش بی‌بدیل آب با کیفیت در افزایش تولید محصولات کشاورزی و با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید و مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری، ضرورت مشارکت نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و سرمایهگذاران و بهره‌برداران در راستای مصرف بهینه آب غیرقابل انکار است.

همچنین در حوزه ملی، همکاری با ذی‌نفعان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و در بخش فرامرزی تعامل با کشورهای دوست و همسایه در راستای انتقال تجربیات و اطلاعات در حوزه آب و آبیاری موجبات دسترسی به منابع آب و استفاده بهینه از آن را فراهم می‌سازد.

ضمن گرامیداشت روز جهانی آب (بیست ‌و دوم مارس مصادف با سوم فروردین ۱۴۰۳) و شعار روز جهانی آب ۲۰۲۴ که «آب برای صلح» است، این یادآوری ضروری است که روز جهانی آب برای آن است که همه احساس کنیم آب مسأله‌ای فرامرزی و جهانی است است و همه انسان‌ها در کره زمین در قبال آن مسوولیم.

لذا از بهره‌برداران عزیز و متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی درخواست می‌شود با فراهم آوردن بستری مناسب برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، همراه با خدمتگزاران صدیق ایران اسلامی گام‌های بلندی را در عرصه عمران، توسعه و آبادانی کشور عزیزمان برداریم.

صفدر نیازی شهرکی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.