حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4559 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تن آبزی از آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان
21 آذر 1402 - 15:09
شناسه : 19930
4
تولید حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن آبزیان گرمابی و سردآبی در آب‌های داخلی استان سیستان و بلوچستان در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) با بیان این مطلب گفت: تولید ۱۸ تا ۲۰ هزار تن ماهیان گرمابی و سردآبی در آب‌های داخلی این استان در آب‌بندان‌ها، سدها، استخرهای خرد و هوتک‌ها برآورد شده است.

عیسی میرانی شاهرودی میزان تولید این ماهیان پرورشی در آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان را در سال گذشته ۱۸ هزار و ۱۴۲ تن عنوان کرد.

وی با بیان این که در این استان پرورش آبزیان بیشتر در منابع آبی خرد انجام می‌شود، اظهار داشت: به منظور محرومیتزدایی، افزایش درآمد مردم روستایی و نگهداشت آنان در روستاها، از سال‌های پیش توزیع رایگان بچه‌ماهیان در میان روستاییان این استان آغاز شده و در دو سال اخیر این اقدام شتاب بیشتری گرفته است.

میرانی شاهرودی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده، صید و صیادی در آب‌های داخلی این استان نیز شکل گرفته و فعالیتهای آبزی‌پروری، جایگزین فعالیتهای غیررسمی مانند قاچاق سوخت می‌شوند.

وی تصریح کرد: بچه‌ماهیان گرمابی توزیع شده شامل چهار گونه گرمابی کپورماهی معمولی، کپورماهی نقره‌ای، آمور و کپورماهی سرگنده و یک گونه بومی با عنوان ماهی سفید سیستان می‌شود.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) افزود: در گذشته تأمین بچه‌ماهیان گرمابی برای توزیع رایگان میان روستاییان برای فعالیت آبزی‌پروری از طریق تنها مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در شرق کشور واقع در شهرستان زهک صورت می‌گرفت، اما به علت شدت خشکسالی و کم‌آبی در این استان و از بین رفتن منبع تأمین آب این مرکز، بچه‌ماهی‌های گرمابی را از سایر استان‌ها تأمین و به صورت رایگان در بین بهره‌برداران و منابع آبی استان توزیع می‌کنیم.

وی با اشاره به تأسیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهرستان زهک در سال ۱۳۷۲ تصریح کرد: برای احیا و تأمین آب این مرکز در سال ۱۴۰۰ از محل سفر رئیسجمهوری ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ملی اختصاص یافت که تاکنون ۵۰ درصد آن پرداخت شده است.

میرانی شاهرودی ابراز امیدواری کرد؛ با پرداخت مابقی اعتبار، احیای این مرکز به طور کامل انجام شود.

وی درهمین حال اظهار داشت: اقلیم مناسب استان موجب شده در تمام استان فعالیت پرورش گونه‌های گرمابی انجام گیرد ضمن آن که نیمی از استان سیستان و بلوچستان برای پرورش ماهیان خاویاری و سردآبی نیز مستعد است.

میرانی شاهرودی با بیان این که استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت توسعه پرورش ماهیان خاویاری نیز است، گفت: علاوه بر پرورش موفق ماهیان خاویاری در استان، در سال گذشته مقدار ۲۱ کیلوگرم خاویار با کیفیت از فیل ماهیان پرورشی در این استان استحصال شد.

وی توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی در پرورش ماهیان خاویاری را از اهداف اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان برشمرد و ابراز داشت: در حال حاضر چند پروژه پایلوت پرورش ماهیان خاویاری در سطح خرد در منطقه سیستان اجرا شده و برنامه توسعه آن را داریم.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) در همین حال به ایجاد چهار مجتمع خرد آبزی‌پروری با ظرفیتهای بین ۲۰ تا ۵۰ تن اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال الگوسازی در زمینه ایجاد مجتمع‌های خرد آبزی‌پروری برای افزایش تولید و اشتغال هستیم.

وی درباره تأثیر خشکسالی و خشک شدن دریاچه هامون بر کشاورزی منطقه سیستان تصریح کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آب چاه نیمهها خشک شده و از سوی دیگر با عدم تخصیص حق‌آبه مرزی از محل رودخانه هیرمند از سوی دولت طالبان در افغانستان، آسیبهای جدی در تأمین آب بخش کشاورزی این منطقه وارد شده است.

میرانی شاهرودی گفت: وزارت امور خارجه موضوع دریافت حق‌آبه مرزی ایران از کشور افغانستان را پی‌گیری می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.