حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش‌بینی فائو از ‌تولید 13.5 میلیون تن گندم در ایران
01 مرداد 1402 - 17:21
شناسه : 17795
3
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید گندم کشور امسال 27 درصد افزایش یافته است، گفت: سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرده است که میزان تولید گندم ایران امسال با 13.5 میلیون تن رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)،‌ شاهپور علائی مقدم در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه تولید گندم کشور امسال 27 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرده است که میزان تولید گندم ایران امسال با 13.5 میلیون تن رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: تاکنون کل گندم خریداری شده از 7.3 میلیون تن عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زراعی جدید 9 میلیون تن از کشاورزان کشور خریداری شود.

علائی مقدم به نقش سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی در افزایش تولید گندم اشاره کرد و گفت: در حالی که سال 1400 کل گندم خریداری شده از کشاورزان 4.9 میلیون تن بود، در سال 1401 این عدد به 7.2 میلیون تن افزایش یافت و در سال زراعی جدید هم تاکنون‌ 7.3 میلیون تن خریداری شده است.

علائی مقدم علت افزایش تولید گندم را حمایت‌های نهاده‌ای، انجام بیمه محصولات کشاورزی و زراعی، تأمین بذر، تهیه کود و انجام کشت قراردادی در سطح یک‌ونیم میلیون هکتار عنوان کرد.

* پول همه گندمکاران با کیلویی 15 هزار تومان محاسبه می‌شود

در این میزگرد عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هفته گذشته قیمت گندم کیلویی 15 هزار تومان ابلاغ شد و همه گندم‌های خریداری شده از کشاورزان با این نرخ محاسبه و پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر تاکنون نرخ گندم خریداری شده با قیمت 11 هزار و 500 تومان پرداخت شده بود، مابه‌التفاوت آن‌ها با نرخ جدید محاسبه و پرداخت می‌شود.

هاشمی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه نرخ گندم کیلویی 15 هزار تومان تعیین شده بود اما اعتبار لازم تأمین نشد و این شاید موجب دلسردی برخی از کشاورزان در تحویل گندم تولیدی‌شان به سیلوهای دولتی شد.

وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده است هر زمان قیمت مناسب برای گندم تعیین می‌شود و پول گندمکاران به موقع پرداخت می‌شود، خرید دولتی وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

هاشمی توضیح داد: مثلا در سال 1399-1400 قیمت گندم مورد رضایت کشاورزان نبود از این رو تولید و خرید تضمینی به شدت کاهش یافت، اما در سال زراعی 1400-1401 قیمت مناسب بود و به همین دلیل خرید تضمینی از 4.6 میلیون تن به 7.4 میلیون تن جهش یافت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.