حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
‌کارکرد سازمان منابع ‌طبیعی،‌ تضمین‌کننده امنیت زیستی کشور
26 اسفند 1402 - 20:06
شناسه : 21330
2
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کارکرد سازمان منابع طبیعی کشور تضمین‌کننده امنیت زیستی است و امنیت زیستی حلقه اتصال بین امنیت ملی، اجتماعی، غذایی و سلامت است.
ارسال توسط : منبع : سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، عباسعلی نوبخت در سفر استانی به خراسان شمالی در دیدار با حجت‌الاسلام نوری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، گزارشی از وضعیت موجود منابع طبیعی ارائه کرد و افزود: سازمان منابع طبیعی کشور سازمانی بزرگ و متولی مدیریت یک سرزمین پهناور  است که صیانت و حفاظت از منابع طبیعی را بر عهده دارد.

وی افزود: از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور بر اساس نقشه‌هایی که عرصه‌های منابع طبیعی مشخص کرده، بین ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن عرصه‌های منابع طبیعی است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به بروز خشکسالی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: گفتمانی ایجاد شد مبنی بر این که تا ۴۰ سال آینده به دلیل خشکسالی، ایران قابل سکونت نیست؛ اما با بررسی‌های انجام شده در بدنه کارشناسی سازمان منابع طبیعی، دانشگاه‌ها، موسسه تحقیقات و در پژوهشگاه‌های مرتبط، به این نتیجه رسیدیم که باید یک گفتمان جدید در سطح کشور در این خصوص ایجاد و راهکار ارائه شود.

وی میزان بارندگی در کشور بر اساس مستندات را ۲۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: براین اساس، سالانه ۴۱۱ میلیارد مترمکعب میزان بارندگی کشور خواهد بود که بخش زیادی از آب تبخیر و آنچه که می‌ماند براساس آن‌ چه که وزارت نیرو اعلام کرده بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است.

نوبخت تصریح کرد: گفتمان جدیدی در کشور آغاز شده تا ایران کشوری سرسبز معرفی شود و پیرامون این مسئله ۱۲ سال دبیرخانه فرهنگی شورای امنیت ملی کار کرده و بیش از ۲۰۰ کتاب نیز نوشته شده است.

لزوم جریان‌سازی برای کاشت درخت برای سرسبزی کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور در خصوص چگونگی تأمین آب درختان، هرچند هر درخت سالانه در بدترین شرایط نیاز به ۵ بار آبیاری دارد اما اگر با این فرض که هر درخت در طول سال ۲۰ بار به آب نیاز داشته باشد و در هر بار ۱۰ لیتر آب مصرف شود، هر درختی به ۲۰۰ لیتر آب نیاز پیدا خواهد کرد، حال اگر ۲۰۰ لیتر آب را در یک میلیارد درخت ضرب کنیم می‌شود، ۲۰۰ میلیارد لیتر و اگر در هزار ضرب شود، می‌شود ۲۰۰ میلیون مترمکعب که در مقابل ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب چیز زیادی نیست و با این تفاسیر اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور امری لازم و ضروری است که این موضوع نیز نیاز به پیگیری ویژه‌ای دارد.

وی بیان داشت: به همین منظور اجرای برخی از طرح‌ها را در امر گفتمان‌سازی امری لازم و ضروری دانستیم و با همکاری دستگاه‌های متولی در راستای فرهنگ‌سازی کاشت یک میلیارد درخت اقدامات لازم را در دستور کار قرار دادیم.

نوبخت افزود: برای کاشت درخت لازم است جریان‌سازی اساسی در سطوح مختلف از جمله تریبون نماز جمعه صورت گیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در راستای فرهنگ‌سازی و اجرایی کردن طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، نیاز است که هر ایرانی خود را ملزم به کاشت ۳ اصله نهال کند و دستگاه‌های متولی نیز ضمن انجام مطالعات و تحقیقات گسترده در خصوص اجرایی کردن این طرح در سطح استان‌ها و شهرهای کشور اقدامات سازنده و تلاش گسترده‌ای را در راستای سرسبز کردن کشور داشته باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.