حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
کاشت ۱۱۵ میلیون اصله نهال تاکنون
27 اسفند 1402 - 11:36
شناسه : 21338
2
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: تاکنون ۱۱۵ میلیون اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت توسط بخش دولتی و خصوصی کشت شده است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، عباسعلی نوبخت در نشستی با خبرنگاران افزود: برآورد می کنیم از ۱۱۵ میلیون اصله نهال کشت شده، حدود ۵۰ میلیون آن مربوط به بخش خصوصی باشد.

وی افزود: ما معتقدیم امسال بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور توسط سازمان منابع طبیعی، معاونت امور باغبانی و خصوصی تولید شده و درباره این آمار، راستی‌آزمایی خواهیم کرد.

نوبخت اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۷۰ دستگاه اجرایی و همچنین برخی از صنایع و خیرین ورود پیدا کرده‌اند و همراهی می‌کنند.

وی با بیان این که چهار برنامه در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت پی‌گیری می‌شود، گفت: در این طرح برنامه احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها و مراتع، زراعت چوب، توسعه فضای سبز و مقابله با بیابان‌زایی آماده شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: تولید ۳۰۰ میلیون اصله نهال ظرف چهار سال برای برنامه زراعت پیش‌بینی کردیم، اما استقبال مردم برای زراعت چوب به قدری است که در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه و غرب مازندران، نهال برای زراعت چوب کم آورده‌اند.

وی تصریح کرد: براساس مطالعات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، ۹۳۲ هزار هکتار عرصه مستعد برای زراعت چوب در کشور وجود دارد.

نوبخت گفت: به طور میانگین کاشت ۴۰۰ اصله نهال در هر هکتار در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت پیش‌بینی شده که به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار عرصه نیاز دارد.

وی افزود: طرح سند پشتیبان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را تهیه کرده‌ایم و امیدواریم با اصلاحاتی که روی آن انجام می‌شود در سال ۱۴۰۳ برای اجرا در عرصه‌ها آماده شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مورد اعتبارات این طرح اذعان داشت: ما برای اجرای این طرح ظرف چهار سال با توجه به زیرساخت‌های دولتی موجود، ۱۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که سالانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شد، اما در مجموع مبلغ ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای سال نخست در قالب ردیف بودجه تخصیص دادند که تاکنون پرداختی از آن صورت نگرفته است.

وی افزود: با مذاکراتی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام داده‌ایم در حال حاضر ۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته‌اند که باید به حساب سازمان منابع طبیعی واریز شود و علاوه بر این مبلغ، قرار شده بخش دیگری از اعتبارات تصویب شده تا پیش از سال جدید تخصیص یابد.

نوبخت توضیح داد: برای اجرای این طرح تاکنون ۱۹۱ میلیارد تومان از اعتبارات حوزه آبخیزداری در بخش فعالیت‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی هزینه کرده‌ایم ضمن آن که از بودجه سال‌های قبل نیز مبلغ ۵۰ میلیارد تومان استفاده شده و صنایع هم به اجرای این طرح کمک کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر طرح‌های آماده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اشاره و اظهار کرد: برنامه راهبردی ۵ ساله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ و نظام‌نامه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله برنامه‌هایی است که آماده کرده‌ایم، ضمن آن که کارگروه ویژه رسیدگی به زمین‌خواری‌ها برای برخورد با دانه درشت‌ها تشکیل شده است و در حال حاضر عرصه‌هایی داریم که حکم خلعیت آن را در مناطق مختلف کشور گرفته‌ایم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.