حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
کشت تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع‌
25 فروردین 1403 - 10:44
شناسه : 21539
1
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات با اشاره به آغاز طرح کشت همزمان تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع کشاورزی گفت: تاکنون ۱۱ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی به پرورش ماهی اختصاص پیدا کرده است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات از آغاز طرح کشت همزمان تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع کشاورزی خبرداد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکید کرده است که از میان 500 هزار حلقه چاه کشاورزی فعال کشور 60 هزار استخر ذخیره آب وجود دارد که فرصت بسیار خوبی برای تلفیق کشاورزی و آبزی پروری است، یعنی در بین فرایند آب دهی می‌توانیم ماهی پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: 11هزار استخر ذخیره آب کشاورزی به پرورش ماهی اختصاص پیدا کرده و با دستور مقامات عالی و برنامه ریزی سازمان شیلات در کوتاه مدت قرار است که تعداد بیشتری استخر را فعال کنیم.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: اگر در کوتاه مدت و در دو سال آینده این تعداد را به دو برابر برسانیم به بیش از 206 هزار تن تولید آبزی میرسیم که عدد قابل توجهی است.

وی گفت: طرحی به نام طرح جهادی تلفیق آبزی پروری و فعالیت‌های کشاورزی تهیه شده که شامل استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب و شالیزارها و… است و برای دستیابی به ظرفیت‌های عالی این طرح نیازمند ظرفیت‌های خاصی هستیم. در دو سال آینده به دنبال دستیابی به هدف دو برابری هستیم ولی ظرفیت اصلی ما بسیار بیشتر از این عدد است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان شاهد روستاهایی هستیم که با اجرای این طرح استخرهای ذخیره آبی در اختیار روستاهایی قرار گرفته که مثل حسن آباد زاهدان مبدل به یک روستای گردشگری و آبزیان مبدل شده‌اند.

وی با ذکر این مطلب که برای اجرای موفق این طرح نیازمند طراحی مناسب و حمایت های داخل و خارج از وزارتخانه است، یادآورشد: در پایان سال پیش تفاهم نامه‌ای بین شیلات و تشکل‌های آبزی پروری امضا شد که طی آن تلاش داریم که سامانه‌ای برای شناسنامه آنلاین مزارع آبزی پروری ایجاد شود و این مساله به ما نشان می‌دهد که هر مزرعه در چه شرایطی است و می‌توان با واگذاری بخشی از تصدی گری سازمان شیلات به تشکل‌ها می‌توانیم شاهد حضور بیشتر آن‌ها باشیم.

وی گفت: خوشبختانه سطح دانش آبزی پروری ما در رده‌های عالی دنیا است. امروزه دانشمندان بزرگی در آبزی پروری در بین جوانان تحصیلکرده خود داریم که فناوری را هرساله به این صنعت وارد می‌کنند و بهره وری تولید را افزایش می‌دهند. بسیاری از فارغ التحصیلات این رشته دارای دانش گسترده‌ای هستند.

مکرمی یادآورشد: ارزش تجارت جهانی آبزیان برابر با ارزش تجارت سایر منابع گوشتی در دنیا است. از جمله مهمترین مزیت آبزیان به دلیل تراکم پذیری و تنوع سیستم آبزی پروری قابلیت توسعه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.