حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4564 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
یک میلیون هکتار از باغ‌های کشور نیازمند اصلاح و جایگزینی
15 مهر 1402 - 14:53
شناسه : 19000
4
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت اصلاح و جایگزینی حدود یک میلیون هکتار از باغ‌های کشور تأکید کرد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صدا و سیما
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمدمهدی برومندی در سفر به استان کردستان و در بازدید از باغات شهرستان مهاباد با بیان این که از مجموع ۳ میلیون هکتار از باغ‌های کشور حدود یک میلیون تن آن درجه سه است، گفت: همزمان با اصلاح این باغ‌ها، با هدف جلوگیری از تزریق مازاد محصولات در زمان مشخص، تلاش می‌کنیم از همزمانی رسیدن محصولات باغی در یک منطقه جلوگیری کنیم.

وی افزود: ارتقای باغ‌های درجه دو به درجه یک با تعیین ردیف بودجه و مشارکت باغداران و بخش خصوصی جزو برنامه‌های دولت است.

برومندی گریزی هم به توسعه روش‌های مدرن آبیاری و اصلاح الگوی کشت زد و اظهار داشت: سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب صرف آبیاری صیفی و سبزیجات می‌شود که با اصلاح روش‌های آبیاری می‌توان این میزان مصرف آب کشاورزی را به ۵ میلیارد متر مکعب کاهش داد.

برگزاری جشن بزرگ گردو در بانه

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این سفر، با حضور در جشنواره بزرگ گردو در روستای شوی شهرستان بانه، بر لزوم شناسنامه‌دار شدن باغات استان طی امسال و سال آینده تأکید کرد.

وی افزود: حداقل سالی ۴۰۰ هکتار باغ گردو در کردستان با ارقام تجاری و جدید سرشاخه‌کاری می‌شود.

برومندی در ادامه به بررسی مشکلات باغداران کردستان اشاره کرد و افزود: قرار است برای رفع مشکلات این حوزه اعتباراتی برای باغداران استان در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در جشن بزرگ گردوی بانه، از وجود بیش از هشت هزار و ۲۰۰ هکتار باغ گردو در استان خبر داد و افزود: از این میزان بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان بانه قرار دارد.

پیمان اسکندری به ایجاد دبیرخانه گردو در این شهرستان اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌ها عامل معرفی و برندسازی محصولات کشاورزی است و جشنواره توت فرنگی نیز یکی از جشنواره‌های مطرح مربوط به محصولات کشاورزی نه تنها در استان بلکه در کل کشور است.

وی با بیان این که ۸۰ درصد از سطح باغات گردو استان در شهرستان‌های بانه، مریوان، سروآباد و سنندج قرار دارد، گفت: پیش‌بینی شده امسال بیش از ۲۳ هزارتن از این محصول در استان تولید شود.

گفتنی است؛ جشنواره بزرگ گردو در سطح منطقه‌ای و با حضور استان‌هایی از کردستان ایلام، لرستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان و آذربایجان غربی برگزار شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.