حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4549 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
افزایش ۳ برابری میانگین آبدهی قنوات با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری
23 دی 1399 - 11:52
شناسه : 6016
9

میانگین آبدهی قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور حدود ۳ برابر افزایش داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور ضمن بیان این مطلب افزود: در سنوات اخیر با اقدامات انجام شده در […]

ارسال توسط :
پ
پ

میانگین آبدهی قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور ضمن بیان این مطلب افزود: در سنوات اخیر با اقدامات انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری، شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان‌های کشور بوده‌ایم.

ابوالقاسم حسین‌پور، مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نام برد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب از  سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل‌خیز کشور مهار شد.

وی یادآور شد: در آذرماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری مهار و مانع از خسارات شد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: علاوه‌بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

وی مشکلات ناشی از آبگرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذناپذیر بودن شهرها و عدم تخلیه بارش‌ها دانست.

حسین‌پور با بیان این که مسیر تخلیه آب، زهکش‌ها و کانال‌های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است، گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به روز شوند.

وی  بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تأکید کرد و اذعان داشت: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسئولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر به لحاظ جذب بارش‌ها و سیلاب‌ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب‌ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز در استان‌های کشور، گفت: از این ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح‌ها شده است.

حسین‌پور افزود: با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به‌طور میانگین آبدهی قنوات حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

وی در همین حال گفت: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نیازمند آن است که به این طرح‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه توجه بیشتری شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.