حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مسئولان بگویند نهاده‌های بازار آزاد از کجا می‌آید!
23 شهریور 1400 - 16:38
شناسه : 9031
8
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه وضعیت تولید تخم‌مرغ تا بهمن‌ماه درست نمی‌شود، گفت: انتظار داریم دولت سیزدهم دومینوی تصمیمات غلط دولت قبل درباره نهاده‌ها را متوقف کند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران  در واکنش به افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از ۵۰ هزار تومان و با انتقاد از سیاست‌های دولت دوازدهم گفت: وقتی به فکر صنعت و تولید نباشیم، آخر و عاقبت کار همین می‌شود و انتظار داریم دولت سیزدهم دومینوی تصمیمات غلطی که دولت دوازدهم در بازار نهاده‌های دامی، مرغ و تخم‌مرغ گرفت را متوقف کند تا دولت سامان یابد.

وی تأکید کرد: زمانی که قیمت تخم‌مرغ به شدت کاهش یافته بود تولیدکنندگان از مسئولان وقت دولت دوازدهم درخواست کمک کردند اما به این درخواست توجهی نشد در نتیجه تولیدکنندگان نیز مرغ‌ها را به کشتارگاه فرستادند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده بودیم، گفت: اردیبهشت امسال نیز بنده به وزیر وقت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در این زمینه تذکر داده بودم که در صورت تداوم سیاست‌های غلط، با گرانی تخم‌مرغ مواجه خواهیم شد چرا که برای تولیدکنندگان نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار به‌صرفه نبود و آنها را به کشتارگاه فرستادند.

۵ میلیون قطعه مرغ فقط در یک استان به کشتارگاه رفت

نبی‌پور درباره اینکه چه تعداد مرغ به کشتارگاه فرستاده شده است؟، افزود: جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه فرستاده شدند و طبق اعلام مسئولان مربوطه فقط در استان خراسان رضوی که از بزرگترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور است، ۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه رفته است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: به عبارتی از جمعیت حدود ۱۲ میلیونی مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی تنها ۷ میلیون قطعه مرغ باقی مانده است و طبق اعلام مسئولان استان ۳۷ تا ۴۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های تولیدکننده تخم‌مرغ، در این استان هم اکنون خالی است.

نبی‌پور با اشاره به اینکه وضعیت در سایر استان‌های کشور نیز بهتر از این نیست، گفت: وقتی تولیدکنندگان حدود چهار ماه تخم‌مرغ را ۴۰۰۰ تا ۴,۵۰۰ تومان زیر قیمت عرضه می‌کردند، بدیهی بود که چنین وضعیتی ایجاد می‌شود.

وضعیت بازار نهاده‌های دامی آشفته است

وی وضعیت بازار نهاده‌های دامی را نیز بسیار نامطلوب عنوان کرد و افزود: یک ماه و نیم است که ذرت پیدا نمی‌شود و برخی تولیدکنندگان هنوز ذرت سهمیه مردادماه خود را دریافت نکرده اند و آن را از بازار آزاد کیلویی شش هزار تومان خریداری می‌کنند در حالی که نرخ مصوب آن کیلویی ۱,۹۰۰ تومان است.

نبی‌پور با بیان اینکه مرغداران به‌طور میانگین نیاز یکماه خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند، گفت: دو روز پیش به تولیدکنندگان اعلام کردند که ۴۰ درصد ذرت مصرفی خود را می‌توانند دریافت کنند اما باقی آن را مشخص نیست که چه زمانی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همین ۴۰ درصد را هم وقتی ثبت نام می‌کنیم، همان زمان تحویل نمی‌گیریم، معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد و گاهی نیز بیش از یکماه طول می‌کشد.

مسئولان جواب بدهند نهاده‌های بازار آزاد از کجا می‌آید

نبی‌پور با اشاره به اینکه در این مدت مرغدار باید نهاده موردنیاز خود را از بازار آزاد تأمین کند، گفت: مسئولان باید جوابگو باشند که نهاده‌های بازار آزاد از کجا آمده است؟ ما هر چقدر نهاده بخواهیم در بازار آزاد وجود دارد! این مسأله را بارها به مسئولان دولت دوازدهم گفتیم اما توجهی نشد.

وی قیمت جوجه یکروزه را نیز بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب ذرت بازار آزاد، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ بالای ۲۰ هزار تومان است ضمن اینکه اگر ذرت دولتی باشد، بیش از ۱۸ هزار تومان قیمت تمام شده تولید خواهد بود.

تا بهمن مشکل تولید تخم مرغ داریم

نبی‌پور با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که مسئولان قیمت جدید تخم‌مرغ را اعلام نمی‌کنند، تصریح کرد: همین مسأله نیز جو روانی بدی ایجاد کرده چرا که دولت دوازدهم قرار بود نرخ مصوب برای تخم‌مرغ اعلام کند که اینکار را انجام نداد و دولت به پایان رسید و حالا انتظار ما از دولت سیزدهم این است که قیمت را سریع‌تر تعیین تکلیف کند.

وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید، شرایط بازار در روزهای آینده به چه صورت باشد؟ گفت: اگر چه جوجه‌ریزی از ماه جاری افزایش می‌یابد اما این جوجه به تولید تخم‌مرغ دی و بهمن می‌رسد و بنابراین تا بهمن‌ماه وضعیت به همین منوال خواهد بود.

نبی‌پور ادامه داد: آن طرف سال نیز با مازاد وحشتناک تولید مواجه خواهیم بود و وقتی برنامه‌ریزی درستی نباشد شرایط همین‌گونه خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.