حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش‌بینی تولید ۱۱۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری
21 شهریور 1400 - 14:20
شناسه : 8984
9
تولید ۱۰۹ هزار و ۸۳۴ تن دانه زیتون در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، مجری طرح زیتون افزود: برآورد می‌کنیم ۵۵ درصد از این میزان تولید، برای استخراج روغن زبتون، وارد واحدهای فرآوری شود.

جواد میرعرب رضی درباره باغات زیتون اظهار داشت: از مجموع ۷۵ هزار هکتار باغ زیتون در کشور ۵۸ هزار هکتار باغات بارور و ۱۷ هزار هکتار غیر بارور است.

وی میزان تولید کل محصول زیتون در کشور در سال ۹۹ را حدود ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد.

میرعرب رضی درباره تاثیر تغییرات شرایط آب و هوایی بر تولید باغات زیتون، گفت: تأثیر عوامل جوی شامل سرمازدگی و خشکسالی روی برخی از ارقام بومی موجب کاهش سطح بازدهی درختان زیتون شده و در صورتی که این روند در سال آتی ادامه یابد، باید نسبت به تغییر ارقام با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی مورد تأیید مراکز تحقیقاتی استان‌ها به ویژه ارقام خارجی مقاوم اقدام کرد.

وی درباره برنامه‌های سال جاری در راستای بهبود کمی و کیفی تولید زیتون اذعان داشت: توسعه و احداث کشت‌های متراکم و نیمه متراکم در باغات سنتی در سطح ۴ هزار هکتار، افزایش میزان درصد تبدیل میوه روغنی به میوه کنسروی، کمک به تجهیز و راه اندازی دو آزمایشگاه ارزیابی حسی با همکاری شورای بین الملل زیتون از جمله برنامه‌های دفتر زیتون برای ارتقای کمی و کیفی تولید زیتون است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: اصلاح باغات زیتون در سطح ۱۵ هزار و ۸۳۹ هکتار را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی، همکاری با بخش‌های مختلف برای مبارزه با آفت مگس زیتون، ارتقای سطح علمی و عملی تولیدکنندگان برای بهره‌وری آب با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی از طریق آموزش و اجرایی شدن طرح‌های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پیوند ارقام مقاوم به خشکی در مراکز خسارت دیده و استفاده از روش‌های کاربردی مقابله با خشکسالی در باغات زیتون شامل تغییر و اصلاح سیستم‌های آبیاری تحت فشار را از دیگر برنامه‌های دفتر زیتون برشمرد.

میرعرب رضی در زمینه مبارزه با مگس زیتون نیز توضیح داد: در راستای پایش و مبارزه با مگس زیتون در قالب تفاهم نامه طرح زیتون، کمک‌های فنی و اعتباری با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور در نظر گرفته شده است.

وی در همین حال از برنامه‌ریزی برای ایجاد صندوق ملی زیتون خبر داد.

مجری طرح زیتون افزود: صندوق ملی زیتون با همکاری صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی راه اندازی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.