حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کنترل آفات انباری، حلقه فراموش شده مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی
01 شهریور 1400 - 18:34
شناسه : 8702
8
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی اعلام کرد: عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: کنترل آفات انباری حلقه در زنجیره مدیریت عوامل خسارتزای گیاهی فراموش شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مسعود لطیفیان، افزود: براساس گزارش های علمی بیش از ۱۱۱ گونه از سخت بالپوشان، ۱۱ گونه شبپره و ۹۹۳ گونه کنه به محصولات کشاورزی در شرایط انبار خسارت می‌زنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور اظهار داشت: از کل خسارت وارده توسط آفات انباری به مواد غذایی گیاهی به‌طور متوسط ۵۱، ۳۱، ۱۰ و ۸ درصد آن به ترتیب مربوط به حشرات، جوندگان، پرندگان و رطوبت نامناسب در شرایط انباری می‌باشد.

وی گفت: طبق گزارش سازمان خواروبار جهانی، خسارتی را که آفات انباری تنها به غلات در دنیا وارد می‌کند، در هر سال حدود ۱۳.۵ درصد محصول برداشت شده است که توانایی تأمین غذای ۴۸ میلیون نفر را دارد. مقدار این خسارت در بعضی از نقاط جهان و روی بخشی از محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد محصول هم می‌رسد.

لطیفیان افزود: آفات انباری حبوبات نیز می‌توانند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرند. امنیت غذایی شامل تولید محصول و حفظ سلامت آن در طی دوره ذخیره‌سازی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است.

وی اضافه کرد: از دیگر خسارات بهداشتی آفات انباری ابتلا مصرف‌کنندگان به بیماری‌های مجاری تنفسی ناشی از تنفس هوای آلوده و آلرژی‌های پوستی  ناشی از در معرض قرار گرفتن فیزیکی با پوسته‌ها و مدفوع آفات انباری است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور تصریح کرد: در ایران برآورد دقیقی از میزان خسارت آفات انباری وجود ندارد ولی به‌دلیل ریزش محصول در زمان برداشت، شکستگی بالای دانه‌ها، وجود سیلوهای روباز و عدم استفاده از تکنولوژی نوین انبارداری مقدار خسارت بسیار قابل توجه است.

وی افزود: برای دفاع از امنیت غذایی و مبارزه با تهدیدات «آگروتروریسم» باید به حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر آفات انباری توجه بیشتری بشود. برای مدیریت آفات انباری راهکارهای متعددی وجود دارد.

به گفته وی، رعایت اصول مهندسی در ساخت انبارها، کاربرد تلفیقی ترکیبات شیمیایی کم‌خطر برای ضدعفونی انبارها قبل از ذخیره‌سازی، گازدهی انبارها با فومیگانت‌های سازگار با محیط زیست و استفاده از روش‌های زیستی بصورت تلفیقی توصیه می‌شود.

لطیفیان گفت: مهمترین چالش کنونی کشور در مدیریت کنترل آفات انباری عدم معرفی قانونی جایگزین مناسبی برای متیل بروماید در ضدعفونی محصولات غذایی انباری و صادراتی است. همچنین روش‌های قدیمی در تشخیص مراحل اولیه آلودگی (تخم و لاروهای کوچک آفات انباری) از دقت کافی برخوردار نبوده و مشکلات متعددی نظیر عدم مبارزه به موقع و احتمال بروز خطا در صدور گواهی بهداشتی محصولات صادراتی را افزایش می‌دهند.

طبق گزارش‌های سازمان حفظ نباتات کشور، استفاده از آفت‌کش‌های زیستی نسبت به انواع شیمیایی آن، از اضافه شدن پنج قلم آفت‌کش زیستی جدید به سبد آفت‌کش‌های کشور سود ۵۶ برابری دارد.

یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و دانش‌بنیان است تا از ظرفیت این شرکت‌ها نهایت استفاده را در راستای اهداف سازمان داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.