اسلایدجهاد کشاورزی

حمایت از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی از اولویت‌های مجلس

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیتت غذایی)، محمد جواد عسگری در نشست خانه صنعتکاران ایران، کشاورزی و امنیت غذایی را از مسائل اساسی هر کشوری دانست و با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در کشور اعلام آمادگی کرد که کمیسیون کشاورزی مجلس به کمک دستگاه‌های متولی در وزارت جهاد کشاورزی و دریافت نظرات و راهکارهای فعالان و کارشناسان خانه صنعتکاران ایران در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای جدی کشور، به‌طور گسترده به موضوع صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ورود و از طرح‌های توسعه‌ای در این بخش حمایت کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: امنیت غذایی هر کشوری به موضوع امنیت ملی گره خورده است و چنانچه هر کشوری نتواند در شرایط کنونی نیاز غذایی خود را تأمین کند به‌طور قطع در حوزه‌های مختلف آسیب خواهد دید.

وی با ابراز تأسف از رانت و فساد گسترده در بخش کشاورزی و واردات نهاده‌های کشاورزی، تصریح کرد: مادامی که فساد در این بخش‌ها وجود داشته باشد به‌طور قطع بخش کشاورزی کشور آسیب خواهد دید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت، در ادامه به مشکلات اخیر مربوط به صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و با اشاره به نبود نظارت‌ها در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه در موضوع صادرات به روسیه، تصریح‌کرد: خسارتی که بازگشت صادرات محصولات کشاورزی به کشور وارد کرد، به دو تا سه سال زمان برای جبران نیاز دارد.

عسگری ادامه‌داد: با پیگیری‌ها و جلسات مختلف با وزارت‌خانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه و بهداشت تلاش بر این است تا این مسأله حل شود تا کشورهای اوراسیا بیش از این صادرات محصولات کشاورزی را پس نزنند.

وی با تأکید بر اهمیت حوزه فروش و صنایع تبدیلی و انبارداری در حوزه کشاورزی و ضرورت تدبیر جدی در این بخش‌ها، اظهارداشت: کمیسیون کشاورزی آمادگی دارد تا در حوزه صنایع تبدیلی از طریق اعتبارات بانکی و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ از این صنعت حمایت کند و با افزایش میزان اعتبارات بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد، بتوان گامی مهم در توسعه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برداشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین با اعلام راه اندازی سامانه‌ای با هدف تعیین ظرفیت‌ها و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مناطق مختلف کشور، اصلاح الگوی کشت محصولات و تخصیص اعتبار به این بخش را از موضوعات مهم در بودجه سال جاری عنوان کرد و گفت: اعتبارات سال ۱۴۰۰ در حوزه جهاد کشاورزی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی بی‌سابقه و منحصر به‌فرد بوده است.

وی در ادامه با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و موانع حضور و امنیت سرمایه‌گذاران در این بخش، تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی در طرح امنیت غذایی، مبارزه بیولوژیک در حوزه تولید محصولات کشاورزی و اختصاص اعتباراتی به این بخش و بکارگیری بیش از ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی، از اولویت‌های مجلس در حوزه کشاورزی است.

عسگری خاطرنشان‌کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس با توجه به اهمیت کشاورزی در کشور پذیرای پیشنهادات صنعتگران و کارشناسان در این حوزه است و آمادگی داریم تا جلساتی به طور مستمر بر اساس مطالبات صنعتگران و ارائه راهکارها برگزار شود تا آنچه که در دستیابی به اهداف مانع ایجاد می‌کنند، برداشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا