اخبار ویژهاسلایدتعاون روستاییجهاد کشاورزی

سازمان مرکزی تعاون روستایی موتور اقتدار در حوزه تجارت کشاورزی

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دیروز با حضور در جلسه مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جانباز به کلیه جانبازان کشور به‌ویژه جانبازان جهادکشاورزی به‌عنوان پاسداران وطن، تصریح کرد: اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اصل اساسنامه سازمان تجارت کشاورزی ایران است که حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را سرلوحه کار خود قرارداده است و این سازمان یکی از موتورهای اقتدار در حوزه تجارت به شمار می‌رود چرا که قرار است این سازمان براساس قانون، مزرعه را به سفره مردم متصل کند.

وی با اشاره به دو بحث «توزیع عادلانه» و «ارزان‌سازی مواد غذایی» اظهار داشت: با عنایت به اینکه مصرف اقلام خوراکی خانوار روزانه و به صورت مستمر است و برخلاف سایر حوزه مقطعی نیست باید پایش و نظارت زنجیره تأمین از مزرعه تا تولید صرفاً در اختیار یک نهاد قرار گیرد و در دولت سیزدهم وزارت جهادکشاورزی متولی این امر شده است.

دکتر ساداتی‌نژاد با اشاره به مشکلات سابق در حوزه توزیع و قیمت بالای اقلام اولیه مصرفی خانوار از جمله مرغ، گوشت، برنج و … خاطرنشان کرد: این مشکلات موجب شد تا در سال گذشته شاهد تشکیل صف‌های طولانی و قیمت‌های نادلاعانه باشیم.

این مسئول تأکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق هوشمندسازی توزیع موفق شد علاوه‌بر از بین بردن صف‌های طولانی، اقلام ضروری را بدون کمترین هزینه به درب منازل کلیه آحاد جامعه برساند و هم قیمت‌ها را در سطح معقولی نگه دارد.

وی با اشاره به مردمی بودن سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱ ارزان‌سازی مواد غذایی است و از همین‌رو تنظیم بازار به سازمان مرکزی تعاون روستایی واگذار شده است تا با استفاده از جوانان و نخبگان با انگیزه و از طریق افزایش بهره‌وری این رسالت را به خوبی انجام دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عدم دخالت دولت در بازار بیان داشت: البته ما با دخالت دولت و قیمت‌های دستوری در بازار موافق نیستیم اما تا زمانی که یک بخش قوی و قابل اعتماد وجود نداشته باشد که بتواند زنجیره تولید تا توزیع را به صورت کامل برعهده بگیرد دولت مجبور است خود مسئولیت این امر را به‌عهده بگیرد تا جامعه مجدداً دچار مشکلات سال‌های قبل نشود.

وی با گریزی به مسائل پیش آمده برای سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص خرید میوه شب عید اظهار داشت: هنگامی که در بازار مداخله صورت می‌گیرد به تبع منافع برخی از افراد به خطر می‌افتد و طبیعی است که چنین هجمه‌هایی هم وجود داشته باشد.

دکتر ساداتی‌نژاد در پایان با مخاطب قرار دادن کلیه مدیران تعاون روستایی و اهمیت پایش دائمی توزیع میوه شب عید، افزود: کلیه مدیران ستادی و استانی موظف هستند میوه‌ای که از مباشر خریداری شده را به صورت مستمر از لحاظ کیفیت و اندازه مورد ارزیابی و نظارت قرار داده و در صورتی که متناسب با شأن سفره مردم نبود مرجوع شود و در کلیه مراحل تحویل و توزیع نظارت جدی صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا