اسلایدجهاد کشاورزییادداشت ویژه

چرا واحدهای تولید مازاد نهاده‌های دامی دارند؟

واردات ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو، در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰درصد کاهش یافته است. اما با این وجود، نه‌تنها کمبودی در تأمین نهاده احساس نمی‌شود که تأمین‌کنندگان با مازاد نهاده نیز مواجه‌اند و برای جلوگیری از فاسد شدن و از بین رفتن نهاده‌ها در انبار، تسهیلاتی برای مرغداران در نظر گرفته‌اند تا نسبت به خرید نهاده تشویق شوند.
معنای مازاد نهاده با وجود کاهش واردات، این است که تولید مرغ کاهش یافته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.که دلیل آن کاهش اقبال مردم به گوشت مرغ است. مرغداران هم انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارند. یعنی با وجود آنکه در یک هفته گذشته قیمت مرغ مقداری افزایش یافته و به قیمت مصوب رسیده و در برخی مراکز نیز تا حدودی بالاتر رفته است، باز هم انگیزه کافی برای افزایش تولید در مرغداران ایجاد نشده و دلیل این بی‌انگیزگی، رفتار مقامات دولتی در قبال وعده‌هایی است که چندان امیدبخش نبود و همان‌ها هم تاکنون بر زمین مانده است.
دولت قول داده بود در اواخر شهریور قیمت‌های جدیدی را برای مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند که هنوز علامتی از این بازنگری در قیمت ظاهر نشده است. ضمن آنکه وعده داده شده بود تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار گیرد. همچنین مقرر بود دولت برای تحریک تقاضای مرغ و تخم‌مرغ، کالابرگ صادر کند، که این وعده‌ها نیز اجرایی نشده است.
صنعت پرورش طیور در وضعیت بدی به سر می‌برد و مرغداران کوچک توان ورود به عرصه تولید را ندارند، قیمت تخم‌مرغ در ۱۰ روز گذشته به سطح قابل‌قبولی رسید و تا حدی به قیمتی که مرغداران انتظار دارند، نزدیک ‌شد. گرچه که هنوز، چند هزار تومانی از قیمت‌های واقعی عقب است.
دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ به تقاضای شکل‌گرفته از سوی موکب‌های اربعین، نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و افزایش فعالیت‌ صنایع غذایی بازمی‌گردد.
البته ممکن است این افزایش تقاضا ادامه‌دار نباشد و تغییر در الگوی مصرف مردم، بار دیگر بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. که بخش تولید را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.
اگر سیاست‌های دولت به همین روند ادامه یابد، در مهرماه افزایش قابل‌توجهی در قیمت‌ها تجربه خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا