اسلایدتعاون روستاییجهاد کشاورزی

شرکت‌های سهامی زراعی یکی از بهترین الگوهای نظام بهره‌برداری

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس سید عابدین موسوی افزود: از جمله این قوانین ،قانون شرکت‌های سهامی زراعی مصوب سال ۱۳۴۶ و اصلاحات سال ۵۱، اساسنامه مورد عمل این شرکت‌ها و قانون راجع به ضوابط مربوط به خرید اراضی حوزه عمل شرکت‌های سهامی زراعی و غیره می‌باشند. وی اضافه کرد: قوانین و مقررات این شرکت‌ها متفاوت از مقررات مربوط به شرکت‌های تعاونی روستایی و تشکل‌های بخش کشاورزی می‌باشد از جمله اینکه از جمله این که مرجع صدور مجوز تأسیس و ثبت این شرکت‌ها سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌باشد و تغییرات ثبتی این شرکت‌ها در دفتر مخصوصی مستقر در اداره کل نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی انجام می‌شود .
وی ادامه داد :در شرکت‌های سهامی زراعی سهامداران حق استفاده مطلق و دائم اراضی خود را به شرکت واگذار می‌نمایند و در واقع شرکت در این اراضی کشت و زرع نموده و مالکین اراضی خود می‌توانند به عنوان کارگر در اختیار شرکت روی این اراضی کار کنند همچنین دولت در این شرکت‌ها می‌تواند بین ۱ تا ۴۹ درصد سهام داشته باشد.
مهندس موسوی با اشاره به ماده ۸ قانون تشکیل شرکتهای سهامی زراعی گفت:رسیدگی به اختلافات سهامداران، کارکنان و مدیران این شرکت‌ها توسط یک هیئت سه نفره منتخب سازمان مرکزی انجام خواهد شد همچنین نقل و انتقال سهام اعضا در این شرکت‌ها بدین صورت است که سهامدار صرفاً می‌تواند سهام خود را به عضو دیگر شرکت یا فرزند و همسر خود و یا خود شرکت واگذار نماید.
نکته مهم دیگر اینکه ۵ درصد سود سهام دولت در این شرکت‌ها مربوط به امور آموزشی می‌باشد.
یکی از مواد مهم این قانون شورای ماده ۱۷ می‌باشد که به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و دبیری مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و تعدادی از مدیران مجموعه بخش کشاورزی تشکیل و مسائل و مشکلات مربوط به این شرکت‌ها در این شورا بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا