اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

اجرای روزافزون کشاورزی قراردادی گندم، بر بستر پلتفرم بانک کشاورزی

زراعت گندم در ترکیب کشت محصولات زراعی، سهمی قریب به ۵۰ درصد سطح زیرکشت اراضی زراعی کشور را دربر می‌گیرد. سهم گندم در امنیت غذایی و سبد مواد غذایی مردم کشور دارای سهم ۴۴ درصدی در تأمین سرانه پروتئین و سهم ۴۰ درصدی در عرضه سرانه انرژی می‌باشد و بنابراین نقش محوری و بارزی در امنیت غذایی و ثبات اجتماعی کشور دارد.

به طور کلی می‌توان خاطرنشان نمود که گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در تولید و مصرف مواد غذایی در سطح جهان دارد. گندم همچنین نقش مهمی در سلامتی جسمی و ذهنی مردم جامعه دارد و خودکفایی در تولید گندم از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر بوده است. محصول گندم از جمله محصولات استراتژیکی است که هر ساله حواشی بسیاری حول محور آن وجود دارد و از مسائل اصلی پیرامون آن می‌توان به تعیین قیمت خرید تضمینی و سرعت پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط دولت به کشاورزان گندم‌کار در اقصی نقاط کشور اشاره کرد.

در طول ۲ سال گذشته و سال جاری، رخ دادن موضوعاتی همچون شیوع جهانی بیماری کرونا، جنگ اوکراین و شرایط اقتصادی بد و دشوار حاکم بر کشورهای مختلف جهان؛ باعث کمبود محصولات اساسی غذایی در بازار جهانی شد و در این میان بیشترین ضربه را بخش کشاورزی متحمل شد. این مشکلات باعث شد تا لزوم تأمین غذا توسط دولت‌ها، بیش از گذشته اهمیت خود را نشان دهد. در بحبوبه این رویدادها، وقوع خشکسالی گسترده در سطح کشور و معضل روزافزون تأمین ارز نیمایی واردات محصولات اساسی، مسئولان کشور را بر آن داشت تا با اجرای اصلاحاتی در روند توزیع یارانه‌ها، تولید در داخل کشور را سامان دهند و در این میان افزایش تولید چند کالای اساسی از جمله محصول راهبردی گندم، در کانون توجه دولتمردان قرار گرفت و به این منظور، توسعه معنادار سطح زیرکشت و اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان، با حمایت اعتباری بانک کشاورزی در حال انجام می‌باشد.

در همین راستا بانک کشاورزی در راستای رسالت اصلی خود مبنی بر حمایت از تولید گندم به عنوان غذای اصلی آحاد مردم کشور و در پی تجربه‌های موفق حمایت از اجرای کشاورزی قراردادی در سنوات گذشته، در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس نقشه راه و شیوه نامه‌های بانک مرکزی، امسال اجرای کشاورزی قراردادی گندم و تأمین مالی زنجیره‌ای را بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تأمین با رویکرد اعتباری و با استفاده از ابزارهای نوین تعهدی نظیر گواهی اعتبار مولد (گام)، کیف پول و کارت اعتباری، گشایش اعتبار ریالی و ضمانت نامه، در دستور کار قرار داده است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاهد گسترش خدمات در این حوزه باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا