اسلایدجهاد کشاورزی

ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد ریالی محصولات زنبور عسل

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور امروز شنبه در نخستین همایش ملی زنبور عسل و صنایع و معادن وابسته که به مناسبت روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: سرانه مصرف عسل در کشور ۱.۶ کیلوگرم است که رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته است.

تورج صارمی اظهار داشت: طبق سرشماری سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۶ زنبورستان با بیش از ۱۱.۵ میلیون کلنی زنبور عسل در کشور فعالیت می‌کند و حدود ۱۵۰ هزار نفر در این بخش فعال هستند.

وی افزود: زنبورداران با افزایش مهارت و توان فنی‌شان، تولید محصولات زنبور عسل نظیر ژل رویال، بره موم و زهر را در دستور کار خود دارند.

صارمی در همین حال گفت: بیش از یک هزار شناسنامه زنبورداری در استان‌های کشور صادر شده است.

وی ایجاد زنجیره ارزش برای ساماندهی و توسعه صادرات را از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نام برد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در همین حال تدوین دستورالعمل زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل و ابلاغ آن، تدوین آیین‌نامه گردافشانی، تدوین برنامه عملیاتی‏ بازنگری قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها در راستای حمایت از زنبورداران و تأمین و توزیع شکر مورد نیاز صنعت زنبورداری را از اقدامات مهم سال ۱۴۰۱ برشمرد.

وی با اشاره به این که ظرفیت‌های تولید و تعداد کلنی‌های زنبور عسل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در جهان رشد ۳۵.۸ درصدی را تجربه کرده است، تصریح کرد: بیشترین ظرفیت تولید زنبور عسل مربوط به قاره آسیا است.

صارمی ادامه داد: برآورد می‌شود از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰ تجارت و بازار جهانی عسل رشد ۵.۳ درصدی داشته باشد.

وی با بیان این که ایران بعد از چین و ترکیه رتبه سوم جهانی را در عسل دارد، اذعان داشت: در ایران بیش از ۵۰ نوع عسل تولید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا