اسلایدجهاد کشاورزی

تشکیل قرارگاه مرکزی مدیریت بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در اردبیل

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، حسین رنجبراقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب زمینی در اردبیل از تشکیل قرارگاه مبارزه با این بیماری خبر داد و گفت: این قرارگاه در راستای مبارزه و کنترل بیماری سفیدک دروغی و کاهش خسارت به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار در مرکز و سه شهرستان دیگر استان به صورت اورژانسی تشکیل می شود.

وی بیان داشت: در همین راستا میز خدمت توسط همکاران جهاد کشاورزی به صورت شبانه‌روزی جهت خدمات‌دهی و مشاوره به کشاورزان دایر می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از سیب‌زمینی‌کاران درخواست کرد که از هیچ سمی به جز سموم پیشنهادی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده نکنند و در این خصوص لیست سموم و سم‌فروشان مجاز نیز در سایت سازمان و مراکز خدمات کشاورزی اعلام شده است.

وی بسیج تمامی امکانات و ناوگان خودرویی سایر دستگاه‌های استان را ضروری دانست و خواستار مساعدت استانداری، فرمانداری‌ها، ستاد مدیریت بحران، سپاه و سایر ارگان‌ها در خصوص مبارزه با این بیماری شد.

رنجبراقدم همچنین در خصوص کنترل این بیماری در سال‌های آتی از مسوولان استانی خواست که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از جمله تغییر الگوی کشت در این منطقه اهتمام لازم را بعمل آورده و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی مانند خرید تضمینی و حمایت‌های لازم از قبیل کود، سم و بذر و … مانع از جاکاشت یا کاشت دوباره همان محصول شوند.

گفتنی است؛ استفاده از پیامک انبوه، اطلاع‌رسانی لازم و به موقع، خودداری از آبیاری غیرضروری و کود ازته، استفاده از اطلاعات هواشناسی و سمپاشی به موقع بخصوص با سمپاش توربولایزر از جمله پیشنهادات و راهکارهای رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این جلسه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا