رخسارههای موفق استارتاپی در بخش کشاورزی ۲۰۲۳
این چشماندازی بود که دو دانشجوی دکترای استنفورد را به ایجاد محصولاتی سوق داد که کشاورزان را قادر میساخت تا رقابتی تر، کارآمدتر، پایدارتر و سودآورتر کار کنند. آنها با یکدیگر، تشکیلات “Blue River Technology ” مستقر در کالیفرنیا را برای توسعه ماشینهای هوشمند و الگوریتمهای هوش مصنوعی برای کشاورزی دقیق راهاندازی کردند. از نظر آنها؛ کشاورزی دقیق اصطلاحی است که اغلب برای کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا به کار میرود. این به معنای کاربرد حسگرها و سایر فناوریها برای بهبود تولیدات کشاورزی، برای تمام زمینهای حاصلخیز در دسترس، و اتوماتیزه(خودکار) کردن هر چه بیشتر فعالیتهاست تا کشاورزان زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل و پیادهسازی فناوری داشته باشند. برای کشاورزان، این به معنای عدم نیاز به استخدام کشاورزان بیشتر در فصل کاشت و برداشت است. تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ میتواند پیشبینیها و الگوهای آب و هوایی را برای پیشبینی دورههای بهینه برای کشت بذر در زمین و زمان برداشت تخمین زند. آنها چهار حوزه کلیدی بهرهوری، کنترل آفات، حفاظت از آب و خلق ارزش مستمر را برای کشاورزی دقیق در نظر گرفتند. محصول شاخص آنها، فناوری” See & Spray” نام داشت و از بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشینی برای شناسایی و هدف قراردادن انفرادی گیاهان با علفکش استفاده میکرد و میزان مواد شیمیایی مورد استفاده را کاهش و عملکرد را افزایش میداد. در این راستا به روشی مشابه، کربن رباتیکی، استارتاپ رباتیک کشاورزی مستقر در سیاتل با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری لیزر، وظیفه سخت وجین علف های هرز را تغییر میدهد. دوربینهای با دقت تصویری(رزولوشن) بالا تصاویر را به مدلهای بینایی کامپیوتری میدهند تا محصولات و علفهای هرز را شناسایی کنند و از طریق لیزرهای با دقت بالا از بین ببرند. این کنترل علفهای هرز بدون مواد شیمیایی و بدون شخم زدن، عملکرد محصول را بهبود میبخشد و هزینههای مربوط به کشاورزی را کاهش میدهد.
برخی از اولین گرایشهای کشاورزی هوشمند حول ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته مانند هواپیماهای بدون سرنشین کشاورزی، بازوهای روباتیک و دستگاههای” IoT ” (اینترنت اشیا) مانند سنسورهای رطوبت و ایستگاههای هواشناسی متمرکز شدند. این ابزارها برای جمع آوری دادهها در مورد سلامت محصول و شرایط محیطی استفاده میشوند. این فناوریها همگی به آغاز جنبش کشاورزی پایدار در سراسر صنعت کمک کردهاند و اکنون، از بهینهسازی محصول تا جلوگیری از شیوع بیماری، هوش مصنوعی در حال پیشرفت آن است. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل دادهها از منابع مختلف، از جمله حسگرها و دوربینها، کشاورزی را متحول میکند. شرکتهای استارت آپهای نوآور” agtech “در سراسر آمریکای شمالی و مرکزی از قدرت هوش مصنوعی برای توانمندسازی کاشت، برداشت و سایر فعالیتهای کشاورزی در سراسر جهان بهره میبرند. البته بهینهسازی تولید لبنیات با حسگرها و آنالیزهای مجهز به هوش مصنوعی نیز از سال ۲۰۱۵ رواج یافته است. محصولات زراعی تنها چیزی نیستند که از هوش مصنوعی سود میبرند، در این زمین بازی، گاوها هم سوژه هستند چنانکه استارتآپ “SomaDetect” فناوری دقیقی را برای کمک به دامداران در تولید با کیفیت ترین شیر ممکن یاری میدهد. فناوری لبنیات کانادایی یک سیستم حسگر درون خطی را به کشاورزان ارائه داده که کیفیت شیر و شاخصهای سلامتی را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل میکند. این سیستم از حسگرهای نوری و الگوریتمهای یادگیری عمیق برای تشخیص بیماریها، مشکلات تولید مثلی و کمبودهای تغذیهای در گاوها استفاده میکند. با استفاده از این دادهها، کشاورزان میتوانند سلامت گله خود را بهینه کرده، هزینهها را کاهش و تولید شیر را افزایش دهند.
در اروپا استارتآپها در سراسر اتحادیه در حال دریافت بودجه از “موسسات و نهادهای مالی و صندوق خای ریسک پذیر”، برای فناوریهای کشاورزی نوآورانه هستند که برای بهبود نتایج کلی عملیات کشاورزی طراحی شدهاند. مثلا در زمینه فناوری دام، استارت آپ هلندی” Connecterra ” بیش از ۷.۸ میلیون یورو برای توسعه سیستمی دریافت کرده که به دامداران کمک میکند تا گلههای خود را مستمرا نظارت کنند. این مفهوم دیجیتالیزه مبتنی بر حسگرهایی است که روی دام نصب شده است. این کارآفرینان میگویند راه حل آنها میتواند استفاده از هورمونها را در دامداریها حذف کند و مصرف آنتی بیوتیکها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. در جایی دیگر، استارتاپ”Irish ApisProtect ” معادل ۱.۸ میلیون دلار برای توسعه سنسورهای کند و متصل به اینترنت جمع آوری کرد. دادههای تولید شده توسط حسگرها توسط “ماشین یادگیری” تجزیه و تحلیل میشود و کشاورزان میتوانند در صورت بیمارشدن زنبورها یا حمله آفات، هشدار اعلان دریافت کنند. چندین استارت آپ دیگر هم در حال توسعه رباتهایی هستند که میتوانند علفهای هرز را از بین ببرند تا کشاورزان بتوانند استفاده از علف کشها و محلولهای شیمیایی را محدود کنند. شرکت روباتیک کوچکی مستقر در بریتانیا و استارتاپ RootWave در حال توسعه فناوری برای یک ربات وجینکننده هستند که میتواند از جریان الکتریکی برای خلاصشدن از شر گیاهان ناخواسته استفاده کند. این شرکتها ۱ میلیون پوند از صندوق” Innovate UK ” دریافت کردند تا روی این پروژه کار کنند. استارتآپهای دیگری در سوئیس، دانمارک و فرانسه در حال توسعه روباتهای کشاورزی هستند که میتوانند علفهای هرز را با دوز دقیق علفکش از بین ببرند. بنابراین ما شاهد حرکتی به سمت دقت بیشتر مطابق با خصوصیات ویژه هر گیاه در کشاورزی خواهیم بود و انبوهی از ماشینهای کوچکتر این کار را انجام میدهند. مدیران شرکتهای رباتهای کوچک معتقدند که این روش شیوه تولید غذا را کاملاً تغییر میدهد و حتی میتواند ظاهر روستا را هم تغییر دهد. در همین حال، استارتاپ”Plantix” مستقر در برلین ۶.۶ میلیون یورو برای برنامه خود جمعآوری کرده تا به کشاورزان کوچک کمک میکند بیماریهای گیاهی و هجوم آفات را با دوربین گوشی هوشمند تشخیص دهند. سپس عکس گرفته شده توسط کشاورز به یک نرم افزار تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی وارد میشود، این برنامه دادههایی را در مورد محتملترین بیماری، کمبود مواد مغذی و آفات مربوطه ارائه میدهد. استارتآپ پرورش حشرات” Ynsect ” بیش از ۱۷۵ میلیون یورو از سرمایهگذاران جمعآوری کرده است که ۲۰ میلیون یورو آن فقط از صندوق نوآوری برنامه اتحادیه اروپا است. این شرکت از کشاورزی عمودی و روباتها برای تولید پروتئین حشرات از کرمها استفاده میکند که میتواند به عنوان خوراک حیوانات و کود مورد استفاده قرار گیرد. در سال ۲۰۲۳ اتحادیه اروپا نزدیک به ۶۰ میلیارد یورو یارانه برای حدود ۱۰ میلیون مزرعه تحت سیاست مشترک کشاورزی (CAP) ارائه میکند. اتحادیه اروپا همچنین از فناوریهای دیجیتالی حمایت میکند که میتوانند بهرهوری را افزایش دهند. از روباتهایی که میتوانند محصولات را برداشت کنند تا راهحلهای اینترنت اشیا برای کشاورزان و ابزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته برای رطوبت خاک زمین، بودجه اتحادیه اروپا برای کمک به مزارع برای حفظ مزیت رقابتی خود در سطح جهانی استفاده میشود. نمایندگان اتحادیه اروپا میگویند که دیجیتالیشدن کشاورزی مزایای زیادی از جمله کاهش تأثیر کشاورزی در حال حاضر بر محیط زیست را به همراه خواهد داشت. استارتاپ رومانیایی” Manna Foods Solutions” در حال حاضر در حال توسعه “Reebo ” است، که اولین چاپگر مواد غذایی سه بعدی در جهان بوده و به عنوان یک دستگاه فروش خودکار طراحی شده است که میتواند کیک و ساندویچهای آماده را ارائه دهد. در آینده، این استارت آپ بر توسعه حداقل دو پروژه غذایی دیگر تمرکز خواهد کرد که میتوانند تأثیر قابل توجهی بر رژیم غذایی آینده داشته باشند، رومانی یک بیانیه اروپایی برای آینده دیجیتال پایدار مناطق کشاورزی و روستایی امضا کرده است. در پاراگراف این بیانیه که نیاز به تحقیق و زیرساختهای نوآوری برای کشاورزی هوشمند را تشریح میکند، آمده است: «اروپا داراییهای بسیار ارزشمندی دارد که میتوان بر روی آنها آیندهای مطمئن بنا کرد، مانند قدرت ما در رباتیک برای کشاورزی دقیق و سیستمهای پیادهسازی CAP مبتنی بر راه حلهای مدیریت دادههای دیجیتال”. بازارهای نوظهور قرار است به طور نامتناسبی تحت تأثیر بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی و سیل قرار گیرند. در حالی که از فناوریهای یادگیری ماشینی پیشبینیکننده برای کمک به کشاورزان برای مقابله با خطر و همچنین کاهش آسیبهای ناشی از بلایا استفاده میشود حمایت مالی میتواند به کشاورزان کمک کند تا از شر بلایا بدون قربانیکردن بهرهوری، بهبود یابند. در آفریقا هم، پلتفرمهای دیجیتالی که کشاورزان را هدف قرار میدهد از مزایای آن بهرهمند شدهاند گسترش پرداختهای موبایلی و توسعه سایر فناوریهایی که باعث افزایش شمول مالی میشوند، در دستور کار قرار گرفته است. شرکت “Apollo Agriculture ” کنیا که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، ادامه برنامه” Agrix” است که از دادههای خاک و آب و هوا برای ارائه توصیههای بذری و کودی به بیش از ۱۷۰۰۰۰ کشاورزکه تقریباً نیمی از آنها زن هستند، استفاده میکند. اخیرا، این شرکت وام ۹.۵ میلیون دلاری از شرکت مالی “توسعه بینالمللی ایالات متحده” برای ادامه توسعه خود در قاره دریافت کرد. پروژه ” ThirdEye” “که توسط شرکت مشاوره زیست محیطی “FutureWater ” مستقر در هلند سازماندهی شده است به کشاورزان در کنیا و موزامبیک کمک کرده است تا پهپادهایی را برای نظارت بر مزارع خود مستقر کنند که علاوه بر کمک به تشخیص زود هنگام نشانههای استرس آب و هوایی، حسگرهای پرواز به کشاورزان اجازه میدهند تا تصمیمات آگاهانهای بگیرند و بهرهبرداری از منابعی مانند آب یا کود را بهینه میکند. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲، تعدادی از شرکتهای آمریکای لاتین که از دادههای استارتاپی برای بهبود شیوههای آبیاری استفاده میکردند، شاهد افزایش بودجه در مراحل اولیه بودند. شرکت مدیریت آبیاری “کیلیمو” آرژانتین دادههای ماهوارهای، مزرعهای و هواشناسی را در بستری ترکیب میکند که کشاورزان میتوانند از آن برای افزایش عملکرد محصول استفاده کنند و در عین حال بهرهوری آب را تا ۷۰ درصد افزایش دهند. در یک دور تأمین مالی در پایان سال گذشته، این شرکت مبلغ قابل توجهی را از صندوق سرمایه گذاری منطقهای” Kamay Ventures ” دریافت کرد. این شرکت تخمین میزند که پلت فرم آن در سال گذشته تا ۵۰ میلیارد لیتر در مصرف آب صرفهجویی کرده است. در همین حال، شرکت ژئو آبی مستقر در شیلی ” WiseConn” به رهبری شرکت سرمایهگذاری خصوصی و سرمایهگذاری مخاطره آمیز ایالات متحده” Morningside Group”، جهت برنامهریزی برای استفاده از منابع مالی برای گسترش به استرالیا، برزیل و اروپا در سال ۲۰۲۳ قراردادی بست تا این شرکت از دادههای ابری استفاده کند. فناوریهای مبتنی بر کمک به کشاورزان در مدیریت مصرف آب در مکزیک، پرو، کلمبیا، آمریکای مرکزی و ایالات متحده به شدت ترویج میشود. در یک نمونه برجسته، شرکت فناوری کشاورزی” Pure Harvest Smart Farms ” مستقر در ابوظبی با مجموع ۲۷۲ میلیون دلار بودجه دومین استارت آپ با بیشترین بودجه در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ شد،” Pure Harvest ” سه گلخانه را در امارات متحده عربی اداره میکند و پروژههای دیگری در حال توسعه در کویت و عربستان سعودی دارد. این شرکت استارتاپی به شدت چشم به توسعه بیشتر در خاورمیانه دارد. در سال ۲۰۲۲، ۲۳ شرکت فناوری کشاورزی آفریقایی ۱۳۳ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ معادل ۳۹.۷ درصد افزایش یافته است. اصولاً بهبود بهرهوری و انعطافپذیری و تابآوری کشاورزی در بازارهای نوظهور اغلب به معنای تعامل بیشتر با کشاورزان خرده مالک است. کشاورزی تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی آفریقای را تشکیل میدهد، و کشاورزان خرده مالک بیش از ۶۰ درصد جمعیت را تشکیل میدهند. به طور مشابه، بیش از نیمی از جمعیت در برخی مناطق روستایی آمریکای لاتین و کارائیب به تولیدات کشاورزی مشغول هستند و جنوب شرق آسیا خانه حدود ۱۰۰ میلیون کشاورز خرده پا است. از سال ۲۰۱۸ “نارندرا مودی”، نخست وزیر هند، هدفی را برای دو برابرشدن درآمد کشاورزان تا سال ۲۰۲۲، یعنی هفتاد و پنجمین سال استقلال هند اعلام نموده بود. طرحهایی مانند طرح دولتی استارتآپ کشاورزی هند، طرح دیجی گاون (دهکده دیجیتال) و پروژه” Bharat Net ” همگی میتوانند برای تحقق این امر با یکدیگر همکاری کنند. همچنین طرحهایی مانند “هکاتونهای کشاورزی” میتوانند کارآفرینان مشتاق از بخشهای مختلف گرد هم بیاورند. در هند “بخش فناوری کشاورزی” شاهد تعدادی استارتآپ است که همه چیز را از کشاورزی ارگانیک و اجاره تجهیزات گرفته تا زنجیرههای تأمین متصل و تحلیلهای مبتنی بر دادههای ابری برآورد میکنند. استارتآپهای موجود در هند، تنوع در این بخش را به نمایش میگذارند و به دنبال آن اکوسیستم گستردهتر را نمایان میسازند. برخی از آنها قیمتگذاری محصولات را پوشش میدهند، برخی دیگر شامل بازارهای تجهیزات میشوند. برخی دیگر گردش کار دیجیتال و زنجیره تأمین هوشمند را پوشش میدهند. مثلا”Farms2Fork ” راه حلهای نظارت بر آب را به کشاورزان ارائه میدهد که با کاهش هدر رفت آب، بهرهوری بهتر را تضمین میکند. این راه حل شامل حسگرهای خاک بیسیم اینترنت اشیا، پشتیبانی از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل بلادرنگ است یا ” Agribolo” ، که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، یک پلت فرم خدمات کشاورزی است که شامل فعالیتهایی مانند انتشار اطلاعات، تهیه نهادههای با کیفیت، پیوندهای بازار، امکانات آبیاری و تجهیزات کشاورزی است. شبکه فرانشیز که در راجستان راه اندازی شد، از مدل تجمیعکننده برای اتصال کشاورزان به کارشناسان، مؤسسات توسعه، خدمات مالی، بیمهای و مؤسسات آموزشی استفاده میکند. “AgroWave ” که توسط یکی از فارغ التحصیلان” IIT “دهلی در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، با هدف بهینهسازی زنجیره تأمین کشاورزی با استفاده از تحقیق، تجزیه و تحلیل و فناوری میباشد. تجزیه و تحلیل تقاضا و عرضه، کشاورزان پانیپات، سونیپات، هارپور و راجستان را به غذاخوریها، فروشگاههای خردهفروشی، رستورانها و غذاخوریها متصل میکند.”کروفارم”، یک استارتآپ زنجیره تأمین کشاورزی با دفتر مرکزی دهلی است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، محصولات تازه را مستقیماً از کشاورزان خریداری میکند و آنها را به خردهفروشان آنلاین و آفلاین عرضه میکند. این شرکت روزانه نزدیک به ۸ تا ۱۰ هزارتن تن میوه و سبزیجات را از دو مرکز توزیع خود در دهلی نو تأمین می کند و ۱۰۰ خرده فروش را به بیش از ۵۰۰۰ کشاورز متصل میکند. ” Aibono ” با استفاده از هوش مصنوعی بر روی مجموعهای از پارامترها مانند شرایط آب و هوا و خاک، عملکرد مزرعه را بهبود میبخشد و خدمات آزمایش و اندازهگیری پارامترهایی مانند تنش محصول را به همراه توصیههایی در مورد ترکیب کود مناسب برای استفاده بر اساس شرایط خاک نشان میدهد. “AgroStar” ، یک استارت آپ تجارت سیار مستقر در پونا، نهادههای کشاورزی را مستقیماً به کشاورزان میفروشد. این پلتفرم میتواند به صورت آنلاین دسترسی داشته باشد و محصولات از برندهای ملی و چند ملیتی تهیه میشوند و شامل بذور و مواد ریز مغذی هستند. بازیگران بینالمللی نیز در بازار کشاورزی هند وجود دارند، مانند استارت آپ آلمانی” PEAT” با ۳۰۰۰۰ کشاورز در سرتاسر هند همکاری میکند تا به کاهش خسارت محصولات کشاورزی کمک کند. الگوهای بیماریهای گیاهی، آفات یا کمبود مواد مغذی را از طریق تصاویر محصول شناسایی میکند. در آمریکای لاتین؛ برزیل یک پلت فرم دیجیتالی ” Seedz “را راه اندازی کرده که در آن مشاغل کشاورزی میتوانند مواد خام را با برنامههای تخفیف و مشتری محوری برای بهبود دسترسی مالی خود خریداری کنند. شرکت مدیریت کشاورزی” Eratani ” به کشاورزان در اندونزی – که در آن ۲۹٪ نیروی کار در کشاورزی مشغول به کار هستند – پشتیبانی تمام عیار ارائه میدهد – هم تأمین نهاده و هم تأمین مالی و کمک به تولید از طریق یک پلتفرم سه پودمانی به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد. این شرکت با هدف همکاری با بیش از ۵۰۰۰۰ کشاورز تا سال ۲۰۲۴، در دسامبر ۲۰۲۲، ۳.۸ میلیون دلار را تضمین کرد. استارت آپ کشاورزی عمودی” Madar Farms ” با مأموریت تأمین مواد غذایی مستمر و قابل پیش بینی، و ترویج تولید و مصرف مواد غذایی محلی، یکی از چهار استارتاپی بود که در پروژه سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیون دلاری امارات متحده عربی در کشاورزی در سال ۲۰۲۰ گنجانده شد. این استارت آپ مستقر در ابوظبی با استفاده از رویکردی دو جانبه،” ترکیبی از روشهای هیدروپونیک و کشاورزی عمودی”، در حال ایجاد شبکهای از مزارع است که شرایط بهینه رشد را برای محافظت از گیاهان در برابر آب و هوای بد تسهیل و امکان رشد را در تمام طول سال فراهم میکند. برای رسیدگی به کمبود آب محلی، استارتاپ ” Madar” ارائهدهنده فناوری کشاورزی عمودی بریتانیا، راهکارهای رشد هوشمند (IGS) برای استفاده از پلت فرم کشاورزی عمودی” plug-and-play ” با این شرکت شریک شده است. همچنین مزارع کانتینری ” Madar “در ابوظبی، در حال ساخت اولین مزرعه گوجه فرنگی سرپوشیده در مقیاس تجاری در جهان است که تنها با استفاده از نور LED توسط گروه” KEZAD ” برای رشد گیاهان استفاده میکند و امکان رشد یک تن گوجه فرنگی در روز و سه برابرشدن مقدار میکروگرین را فراهم میکند. استارت آپ ” Pure Harvest ” بهعنوان مبتکر اولین سیستم رشد هیبریدی در مقیاس تجاری و نیمه خودکار در خاورمیانه، سیستمهای کشاورزی داخلی را طراحی و راهاندازی میکند و از فناوری هوشمند برای تولید محصولات مقرونبهصرفه و با رشد پایدار استفاده میکند. این شرکت چهار مزرعه را در امارات متحده عربی و یک مزرعه در عربستان راه اندازی نموده، پنج مزرعه دیگر در دست ساخت دارد و با آموزش بیش از ۳۰۰ کشاورز، بیابانها را به گلخانه تبدیل میکنند، این استارت آپ در تمام طول سال محصولات خود را با استفاده از روشهایی ۳۰ برابر کارآمدتر از مزرعه سنتی تولید میکند. این شرکت در سال ۲۰۱۷ توسط سه فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد که در امارات متحده عربی ملاقات کردند تأسیس شد و در حال گسترش در سراسرمنطقه خلیج فارس و افتتاح مزارع هوشمند هیبریدی با فناوری پیشرفته در آسیا است. “Pure Harvest ” در سرتاسر منطقه به خاطر گوجهفرنگی تازه و برگهای سبز کاهو شناخته میشود، اخیراً به اولین تجارت محیطی کنترلشده (CEA) تبدیل شد و جایزه محصول سال منطقه خلیجفارس GCC را از بازوی منطقهای Nielsen IQ برنده گشت.