اسلایدامور دامجهاد کشاورزی

افزایش هزینه تولید گوشت به‌دلیل نبود سرمایه در گردش

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، علی کاظمی بیان کرد: افزایش قیمت نهاده‌های تولید که فقط شامل مواد خوراکی مصرفی دام نیست، بلکه افزایش دستمزدهای نیروهای انسانی و حق بیمه‌های آن‌ها، همچنین افزایش قیمت ماشین آلات، تعمیرات و خدمات را نیز شامل می‌شود.

وی همچنین ضمن اشاره به اثرات مثبت طرح هدفمندسازی ارز ترجیحی در افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی و جلوگیری از ایجاد ضایعات غیر معمول در نهاده‌های وارداتی، ادامه داد: کاهش سرمایه در گردش و کاهش سطح همکاری موسسات اعتباری در تأمین سرمایه در گردش و بسیاری عوامل دیگر، باعث شد هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند و این از عوامل مؤثر در افزایش قیمت دام زنده بود.

معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ضمن اینکه در سطح بین‌المللی نیز با افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه هستیم.

وی درباره کاهش عرضه دام توسط پرواربندی به بازار، بیان کرد: با توجه به عدم وجود ضوابط برای وزن کشتار دام و قیمت بالاتر دام‌های سنگین‌تر، دامدار ترجیح می‌دهد در شرایطی که افزایش قیمت اتفاق افتاده، دام‌ها را سنگین‌تر کرده و بعد به بازار کشتار تحویل دهد.

کاظمی افزود: هرچند شرکت پشتیبانی امور دام ضوابطی را برای حداقل و حداکثر وزن لاشه‌های خریداری شده توسط این شرکت اعلام کرد، اما سطح اقدامات، تعداد دام کشتاری در روز را در بر نمی‌گیرد .

کاظمی تأکید کرد: در حال حاضر کمبود دام در واحدهای پرواربندی وجود ندارد.

وی یادآور شد: این اقدام در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، حسب دستور وزیر وقت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار انجام گرفته ولی با توجه به گستره پرواربندی در سطح کشور و حجم تولید، کافی نبوده است.

کاظمی گفت: در سال جاری با توجه به افزایش قیمت گوشت در بازار، نگرانی جذب و یا خرید گوساله‌های پروار شده مرتفع شده و در حال حاضر بازار در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و کفه ترازو به نفع تولیدکننده است. ولی در زمان‌هایی مانند سال ۱۴۰۰، نگرانی‌هایی به وجود آمد که گستره برنامه خرید حمایتی متناسب با مقدار تولید و دام‌های پرواری در کشور نباشد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت گوشت در حال حاضر متناسب با میزان درآمد مصرف کنندگان نبوده است. قیمت لاشه در طول سال جاری رشد فزاینده‌ای داشته است، که دلیل آن می‌تواند کاهش عرضه دام‌های پرواری به بازار باشد. تقاضای بیشتر برای گوشت در اینجا، به معنای افزایش تقاضا برای مصرف نیست.

به گفته معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی، ۵۸ درصد از گوشت قرمز تولیدی کشور توسط دام‌های سنگین تأمین شده و از این بین در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد توسط گاوهای اصیل پر تولید، ۲۷ درصد توسط گاوهای بومی و روستایی و مابقی توسط گاوهای دورگ و آمیخته‌ها در قالب پرورش صنعتی و غیر صنعتی محقق می‌شود. بیش از ۵۲۰ هزار تن از کل تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت سال ۱۴۰۱ سهم دام سنگین بوده است.

کاظمی اضافه کرد: با اجرای درست و کامل برنامه تولید گوشت قراردادی و طرح‌های خود اتکایی تولید گوشت قرمز در کشور انتظار می‌رود کاهش عرضه دام کشتاری و به تبع آن گوشت قرمز مرتفع شود.

وی با معرفی نژادهای هلشتاین، سمینتال، مونت بیلیارد، و ترمینال کراس نژاد گوشتی شاروله، لیموزین بلوند، آکیتن و آنگوس به‌عنوان نژادهای پرورشی در دامداری‌های صنعتی کشور، جمعیت دام‌های نژاد گوشتی در کشور را ۱۲ هزار راس سیمینتال، ۲۰۰ هزار راس دو رگ سیمینتال و ۲۸ هزار راس ترمینال کراس گوشتی اعلام کرد.

این مقام مسئول در ارتباط با برنامه مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی برای توسعه پرورش دام سنگین در کشور گفت: ترکیب نژادی و ایجاد واحدهای پرورش خالص و خالص‌سازی در دستور کار قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا