اسلایدباغبانیجهاد کشاورزی

تشخیص سریع بیماری گوجه فرنگی

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، شهرام نعیمی با اشاره به اهمیت تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری‌های گیاهی بیان کرد: در بخش تحقیقات ویروس شناسی کیت‌های تشخیصی متعددی تولید شده و برخی از این کیت‌ها در قالب سفارش موسسات برای بیماری‌های ویروسی و قارچی همچون ریزومانیا چغندر به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: برای بسیاری از بیماری‌های مختلف ویروسی و قارچی توانایی داریم که کیت را تولید کنیم زیرا روش، پروتکل و تکنولوژی آن در موسسه موجود است تا بر حسب تقاضا این کیت‌های تشخیص سریع را تولید کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: در خصوص روگوز گوجه فرنگی نیز تشخیص به شکل کیت نبوده اما پروتکل تشخیصی بر اساس آر تی پی سی آر  تهیه شده و برای قرنطینه، پست‌های قرنطینه و کلینیک‌ها استفاده می‌شود و امکان تشخیص در کمتر از ۷۲ ساعت و با حداقل زمان فراهم می‌شود. به این ترتیب جلوی پراکنش روگوز گرفته می‌شود.

نعیمی اضافه کرد: این امکان وجود دارد تا برای بسیاری از بیماری‌های ویروسی بتوانیم کیت را عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه روگوز ویروس گوجه و فلفل است و به‌راحتی با دستورالعمل ما قابل تشخیص است، گفت: سازمان حفظ نباتات اعلام کرده است هر شرکتی که می‌خواهد بذر وارد کند، موسسه تحقیقات پزشکی به‌عنوان آزمایشگاه مرجع حتما مثبت و یا منفی‌ بودن ویروس روگوز را تایید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا